FredagsfeedbackSamarbejde

#22 Du hører ikke sandheden på grund af din adfærd

Når du skal vælge mellem en trøstende løgn, som føles rar eller en sandhed som du kan lære noget af, men som kommer til at være lidt en mavepuster, hvad vælger du så?

De fleste af os vil jo gerne sige, at det er sandheden, men måske kan du genkende idéen i dette billede:

Altså at, når folk i virkeligheden skal vælge mellem at gå over og få en lille trøstende løgn, om at alt er fint, at vide, eller en sandhed som de virkelig kan lære noget af, men som også kommer til at blive en ubehagelig oplevelse, så stiller vi os allesammen ved den trøstende løgn.

Hvor ville dine kollegaer stille sig?
Der hvor de fik en trøstende løgn? Ofte er det forklædt som en neutral kommentar eller fraværet af feedback.

Eller der, hvor de fik noget at vide som de virkelig kunne lære noget af? Som ville være godt for firmaet og for personen på den lange bane?

Den ubehagelige sandhed kan jo f.eks. være:

“Ved du hvad, jeg kan godt se intentionen med mødet, men jeg synes vi røg af sporet rigtig tidligt og jeg kan også godt se at din præsentation var gennemført, men den var så tekst-tung, at jeg havde svært ved at holde koncentrationen. Det er bare hvis jeg skal være helt ærlig.”

Der er meget at lære, men det er også noget af en mavepuster.

Din adfærd påvirker den feedback du får

Hvilken kø stiller du dig selv i?

Vi har jo lyst til at sige: “Den hvor man får sandheden at vide!”, men selvom vi nogle gange tænker: “Jeg vil godt høre sandheden”, så vil vores adfærd gøre, at modtageren ikke tør sige sandheden.

F.eks. hvis du inden en præsentation siger:
“Jeg har glædet mig vildt meget til at præsentere dette for jer i dag!”
Så vil folk ubevidst komme over i en situation, hvor de skal vælge at skuffe dig, hvis de kritiserer din præsentation.

Det kan godt være, at du ikke tænker sådan. Men det gør de.
Ubevidst.

Eller hvis du siger: “Vi har kæmpet for det her produkt i mange måneder og vi er endelig klar til at vise jer, hvordan det virker. Er I klar til det?”

Det har samme effekt.

Folk vil tænke: “Jaa. Ahh.. Hvad skal vi gøre?”

Hvis du i stedet for siger: “Jeg har glædet mig vildt meget til at dele det her med jer, men det er også vigtigt, at vi får justeret de små-fejl der måtte være. Så hvis du ser noget, vi kan gøre bedre, så sig til. Inden vi går ud til kunderne med det.”

Det sætter folk i et helt andet state, som kan få sandhederne frem.

Hvilke eksempler kan du komme på, fra din hverdag, dit arbejde eller dit privatliv, hvor vi kommer til – ubevidst – gennem vores adfærd at sætte modtageren i en situation, hvor de ikke giver os reel, sand, feedback.

Jeg glæder mig til at høre, hvad du har at sige, så vi kan få et kartotek vi kan genkende og derfor lære af, sådan så vi kan blive dygtigere.

Tjek kommentarerne på LinkedIn og lad os lære af hinanden.

Se andre episoder af Fredagsfeedback