Gratis webinar d. 3. april: 8 måder at styrke den psykologiske tryghed
Forside
/
Viden
/
Videoer
/
Du hører ikke sandheden på grund af din adfærd

Du hører ikke sandheden på grund af din adfærd

28/9/2018
Videoer
Feedback

Fredagsfeedback #22: Du siger, at du gerne vil høre sandheden. Men din adfærd fortæller noget andet. Lær mere om, hvordan din adfærd påvirker den feedback, du får i dette afsnit af #Fredagsfeedback.

Fredagsfeedback med Danni Liljekrans.

Når du skal vælge mellem en trøstende løgn, som føles rar, eller en sandhed som du kan lære noget af, men som kommer til at være lidt en mavepuster, hvad vælger du så?

De fleste af os vil jo gerne sige, at det er sandheden, men måske kan du genkende idéen i dette billede:

Altså at, når folk i virkeligheden skal vælge mellem at gå over og få en lille trøstende løgn, om at alt er fint, eller en sandhed som de virkelig kan lære noget af, men som også kommer til at blive en ubehagelig oplevelse, så stiller vi os allesammen ved den trøstende løgn.

Hvor ville dine kollegaer stille sig?

Der hvor de fik en trøstende løgn? Ofte er det forklædt som en neutral kommentar eller fraværet af feedback.

Eller der, hvor de fik noget at vide, som de virkelig kunne lære noget af? Som ville være godt for firmaet og for personen på den lange bane?

Den ubehagelige sandhed kan jo f.eks. være:

"Ved du hvad, jeg kan godt se intentionen med mødet, men jeg synes, vi røg af sporet rigtig tidligt, og jeg kan også godt se at din præsentation var gennemført, men den var så tekst-tung, at jeg havde svært ved at holde koncentrationen. Det er bare hvis jeg skal være helt ærlig."

Der er meget at lære, men det er også noget af en mavepuster.

Din adfærd påvirker den feedback du får

Hvilken kø stiller du dig selv i?

Vi har jo lyst til at sige: “Den hvor man får sandheden at vide!", men selvom vi nogle gange tænker: “Jeg vil godt høre sandheden", så vil vores adfærd gøre, at modtageren ikke tør sige sandheden.

F.eks. hvis du inden en præsentation siger:

"Jeg har glædet mig vildt meget til at præsentere dette for jer i dag!"

Så vil folk ubevidst komme over i en situation, hvor de skal vælge at skuffe dig, hvis de kritiserer din præsentation.

Det kan godt være, at du ikke tænker sådan. Men det gør de.

Ubevidst.

Eller hvis du siger: “Vi har kæmpet for det her produkt i mange måneder og vi er endelig klar til at vise jer, hvordan det virker. Er I klar til det?"

Det har samme effekt.

Folk vil tænke: "Jaa. Ahh.. Hvad skal vi gøre?"

Hvis du i stedet for siger: “Jeg har glædet mig vildt meget til at dele det her med jer, men det er også vigtigt, at vi får justeret de små-fejl der måtte være. Så hvis du ser noget, vi kan gøre bedre, så sig til. Inden vi går ud til kunderne med det."

Det sætter folk i et helt andet state, som kan få sandhederne frem.

Hvilke eksempler kan du komme på fra din hverdag, dit arbejde eller dit privatliv, hvor vi kommer til - ubevidst - gennem vores adfærd at sætte modtageren i en situation, hvor de ikke giver os reel, sand, feedback.

Jeg glæder mig til at høre, hvad du har at sige, så vi kan få et kartotek, vi kan genkende og derfor lære af, sådan så vi kan blive dygtigere.

Tjek kommentarerne på LinkedIn og lad os lære af hinanden.

Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Få en gratis demo

Få mere viden

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere
10 råd: Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen

Den moderne virkelighed kan både være hektisk og stressende. Det gør sig selvfølgelig også gældende på arbejdspladserne, hvor opskruet tempo, korte deadlines og høje forventninger er blandt ingredienserne i en til tider farlig cocktail, som kan være med til at udløse stress på arbejdspladsen.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere
Gode råd til et godt psykisk arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø har sjældent været mere vigtigt, end det er lige nu. I den moderne verden, hvor alt skal gå hurtigere og hurtigere, er det vigtigt at sikre sig, at ens medarbejdere har det godt psykisk.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere