FredagsfeedbackSamarbejde

4 strategier til at påvirke adfærd

Når vi gerne vil ændre en adfærd, så er der flere måder at gøre det på.

Du får her fire typiske måder, og du får mulighed for at reflektere over, hvilke du genkender og måske selv bruger hyppigst.

Kender du det, når nogen altid glemmer en eller anden lille ting? Men som bare er drøn-irriterende! F.eks. glemmer at lukke døren efter sig, når de forlader kontoret således at al larmen fra gangen kommer ind.

Eller, nogen der glemmer at fylde nye bønner på kaffemaskinen, selvom den helt tydeligt skriver “Tom for bønner!”

Eller nogen, som glemmer at flytte en story (hvis du er i et software team), fra “TO DO” til “IN PROGRESS”-kolonnen. Sådan så man risikerer at der er to, der arbejder på den samme opgave.

I de her situationer ville jeg jo selvfølgelig sige: Har du overvejet at give noget feedback?

Men egentlig er der fire forskellige strategier vi kan bruge.

Inden jeg fortæller de fire strategier, så lad mig lige relatere med et eksempel.

Jeg driver virksomheden Bedre Feedback fra et kontorfællesskab, hvor vi sidder cirka otte mennesker i et lokale. Dette lokale har en dør ud til køkkenet, hvor der som regel er lidt larm. Det betyder altså, at når de andre brugere af kontorfællesskabet går igennem døren, så glemmer de nogle gange at lukke den. Og nu er det spændene, fordi hvilken strategi bruger de kollegaer jeg sidder ved siden af?

Det har jeg været nysgerrig på.

Det er næsten altid Simon, der glemmer at lukke døren. Så lad os bruge Simon i eksemplet her.

Strategi nummer 1

Vi undlader at sige noget. Vi venter til Simon har forladt lokalet.
Og hvis nu der er meget larm derude, så kan vi enten tage høretelefoner i og skrue lidt op for musikken og ignorere det.

Den anden version af strategi ét, er at vente til Simon er gået og eventuelt gå over og lukke døren. Eller håbe der kommer nogle andre, som husker at lukke døren.

Strategi nummer 2

Strategi nummer to til at ændre adfærd gennem feedback, er at italesætte overfor simon:
“Hov, vil du ikke lige lukke døren? Tak.” – når han gør noget “forkert”. Altså: italesæt fejlen.

Hvis du nu har brugt strategi ét rigtig meget, så kan det være, at du på et tidspunkt ikke gider det længere. Så bruger du strategi to – men med et lille twist af vredesudbrud. Og så kan det være, at du siger:

”Simon, gider du ikke lige lukke døren?! Det kan vel [biiiiiip-bandeord]

Det er nok ikke den mest oplagte dialog at have i sin hverdag.

Strategi nummer 3

Strategi nummer tre, det er at italesætte successen.

For et par uger siden, der huskede Simon at lukke døren efter sig, og da han havde gjort det, fik jeg øjenkontakt med ham og sagde: ”Hey Simon. Tak fordi du lukker døren. Det gør en stor forskel faktisk, fordi der er mange som glemmer det. Tak.

Så smilte han tilbage og sagde: “Helt sikkert!”

Lige dér, der koblede vi en positiv til Simon, når han lukkede døren. Forhåbentlig kan det skabe en lille smule adfærdsændring hos Simon.Og endnu vigtigere! Så har det skabt en lille positiv interaktion mellem mig og Simon. Det er rimelig lækkert for vores samarbejde, at der foregår den slags på kryds og tværs i løbet af dagen.

Strategi nummer 4

Fjerde strategi er at ændre rammerne eller processen. I situationen her, ville det være betyde at skrive til administrator og spørge om ikke vi kan få en fjeder på døren. Og det giver mening i den her situation, men der er en catch. Fordi hvis du løser alle dine problemer med en “fjeder på døren”, eller ved at ændre strukturen, så kommer folk heller ikke til at tale sammen. Strategi nummer tre, er i virkeligheden attraktiv i nogle situationer, fordi folk bliver nødt til at italesætte, hvad det er, de godt kan lide.

Når vi bruger strategi tre oftere, så træner vi også, at kommunikere de her ting der virker, og ikke virker, med hinanden.

Hvis vi kun bruger strategi et og fire, hvad gør vi så, når der pludselig kommer en situation, vi ikke kan løse? Hvor vi bliver nødt til at snakke med et andet menneske?

Det er også ligemeget, men det er det jeg tit hjælper virksomheder med, fordi strategi to og tre er i virkeligheden det svære.

Hvad med dig?

Hvilke situationer fra din hverdag, kommer du til at tænke på, når vi snakker om disse strategier?

Hvilken strategi bruger du selv mest?

Er det strategi ét, hvor du undviger, og måske tager lidt for meget på dig?
Er det strategi fire, hvor du tænker: “Jeg kan ikke lide konflikten, kan vi ikke gøre et eller andet, sådan at vi ikke behøver at skulle kommunikere eller måske give hinanden feedback?

Eller er det strategi to og tre? Måske særligt strategi to, hvor du italesætter hver gang du ser noget forkert. Fordi så kunne det jo være, at du kunne begynde at lede efter “hvornår gjorde det de rigtig sidste gang?”, eller “Hvornår gør de det rigtigt næste gang?” – og så sige det til dem i dén situation i stedet for.

Se andre episoder af Fredagsfeedback