Velkommen til DISC serien
Denne video er en del af en serie. Se de andre videoer fra serien her:
- Introverte og Ekstroverte
- Introduction til DISC
- D-typen (den røde)
- I-typen (den gule)
- S-typen (den grønne)
- C-typen (den blå) - denne video
Videoen
Vi har de sidste par episoder haft fokus på Dominerende Dennis og Indflydelsesrige Iben
Og introduktionen til DISC modellen finder du her
Vi fortsætter serien med bedre feedback til de forskellige DISC typer og i dag fokuserer vi på den blå type, Analytiske Anna - C’et i DISC-modellen.
Den blå er til den introverte side, og fokuserer mere på opgaven end på relationer og mennesker.
De er reflekterende, forsigtige, grundige og kvalitetsbevidste.
Feedback til C-typen: Første tip
Vær præcis!
Grundig er netop det, vi gerne vil være, når vi giver feedback til den blå, for ellers risikerer vi, at de ikke genkender den adfærd, vi giver feedback på.
Hvornår skete det? Hvad gjorde de og hvad sagde de?
Nogle vil mene, at den blå kan være direkte besværlig, fordi alt skal være korrekt. De stiller opklarende spørgsmål til “ting, som er underordnede i det store billede”, vil nogen mene.
Men ligesom de andre typer “søger” og “frygter” noget, så søger den blå bare at være korrekt og frygter at lave fejl på grund af sjusk.
Og for at undgå sjusk, kan man ty til systemer. Mange blå elsker systemer!
Feedback til C-typen i DISC - eksempel
"Hej Anna."
"Hej."
"Anna, må jeg give dig lidt feedback på mødet i går?"
"Hvilket møde? Vi havde to."
"Ah ja. Dét kl. 10."
"Okay."
"Jeg ved godt, at du på et tidspunkt sagde, at møderne skulle være kortere, men en del af formålet med dét møde er, at vi får udviklet nye ideer, og jeg kunne godt tænke mig, at vi fik plads til flere ideer, også selvom ideerne ikke er realistiske. Jeg oplevede i går, atd er var mange af de ideer, der blev afvist ret hurtigt fra din side, og du sagde, at de ikke kunne lade sig gøre."
Timeout.
Jeg forsøger at fortælle Anna, hvorfor jeg har min holdning, og hvad det konkret er, jeg hæfter mig ved. Lad os se, hvordan det bliver modtaget.
"Hvad tænker du om det?"
"Jeg har ikke sagt, at møderne skulle være kortere. Jeg har bare sagt, at de kan være mere effektive."
Ups. Anna havde aldrig sagt noget om længden på møderne. Hun havde sagt, at vi kunne være mere effektive.
To meget forskellige ting.
"Nå ja - mere effektive."
"Kan du være med på, at være mere åben overfor de andres ideer, når vi brainstormer?"
"Så når vi brainstormer, må jeg ikke kritisere ideerne? Men nogle gange er det jo dårlige ideer? F.eks. for 4 uger siden gik vi videre med en dårlig idé. Vi var 3 personer, der spildte 5 timer hver."
Anna udfordrer mig og er samtidig i gang med at sætte dét, jeg siger, ind i et system.
Feedback til C-typen: Andet tip
Giv tid til refleksion og giv plads undervejs til at den blå kan byde ind. (læs: Ti stille noget af tiden!)
Hvis du har en uafbrudt talestrøm, så kan det være, at de på et tidspunkt begynder at overveje noget, du har sagt, og hvis ikke du ved, om I er på rette spor sammen, så kan det være, at din feedback kører helt af sporet.
Hvis du lykkes med at få Anna til at lytte, så vil hun uden tvivl fundere over det, du har sagt i løbet af de næste dage, og så kan I diskutere videre.
Det kunne jo være, at Anna for eksempel er kommet på flere argumenter for, hvorfor det er ineffektivt at arbejde videre med dårlige ideer, og bede dig komme med kilder til, hvorfor brainstorming egentlig er en god metode overhovedet. Igen fokus på kvalitet og logik. Det skal give mening, det vi laver - også din feedback.
Opsummering
Den blå tager kun feedback ind til overvejelse, hvis det er detaljeret og præcist nok, og hvis det giver mening for den blå.
Til gengæld har de ingen problemer med at give feedback til alle andre. Heller ikke den kritiske feedback - for de er opgave-orienterede. "Det var bare en fejl de så. Det ville da være mærkeligt ikke at italesætte det."
Hvilke erfaringer har du med at give analytiske Anna feedback? Og hvordan ville du have håndteret sådan en situation her?
Jeg gjorde det helt sikkert ikke perfekt.
Del med os andre i kommentarerne på LinkedIn, og lad os lære af hinanden.
Tak fordi du kiggede med - og på gensyn!
Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.