Gratis webinar d. 2. maj: Forstå de 3 typer af feedback
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
10 typiske fejl når du giver feedback

10 typiske fejl når du giver feedback

13/5/2020
Artikler
Feedback

Hvad skal du undgå, når du giver feedback? Her er de 10 typiske fejl.

Vi laver alle fejl. Igen og igen. Men en bevidsthed om vores mest typiske fejl kan være med til at starte en refleksion og kritisk stillingtagen til måden, vi giver feedback på. For i sidste ende ønsker vi jo at give konstruktiv feedback for at styrke en adfærd, ændre en adfærd eller skabe ny læring hos vores modtager. Hos Feedwork hjælper vi dig med at være opmærksom på, hvordan du forbedrer din feedback.

Disse er 10 af de mest typiske fejl, som du kommer til at begå, når du skal give feedback:

1. Du giver feedback for din egen skyld

Taler du ud fra dit eget behov? Modtageren oplever ikke, at din feedback handler om at udvikle dem, mere om at du gerne vil positionere dig selv på en bestemt måde. Hvis ikke det er soleklart, hvad modtageren kan vinde ved at lytte til din feedback, så lad vær med at give den.

2. Din feedback bliver en monolog

Du forklarer, giver eksempler, uddyber, omformulerer, gengiver, foreslår, inspirerer - Men hvor på denne rejse stod modtageren af? Hvis modtageren skal ændre sig og lære af dit perspektiv, skal personen selv på banen. God feedback er dialogisk og inddrager modtagerens synspunkter, forståelser og forudsætninger. Dialog skaber medejerskab og motivation.

3. Du har ikke modtagerens accept

Accept er en grundlæggende forudsætning for, at der kan ske læring. Så hvis ikke modtageren er klar på at modtage feedback fra dig netop nu, er sandsynligheden for at de lærer noget forsvindende lille. Husk på at jeres relation spiller en vigtig rolle i forhold til accept - er det en normal del af jeres samarbejde eller noget helt nyt, at du vil give feedback?

4. Din feedback bliver for konfronterende

Kritik har sin plads, men hvis modtageren føler, at deres sociale status er truet, så vil de overgå til en frys-flygt respons. Amygdala Hijack. Herfra tænker modtageren ikke på udvikling længere, men i stedet - “Hvordan kommer jeg væk herfra?”. Flere ting kan udløse denne reaktion, indholdet i din feedback, måden du giver feedbacken på, hvilke andre kollegaer er til stede, når feedbacken gives, modtagerens følelsesmæssige stadie.

5. Feedbacken bliver for blødsøden og vag

Du er meget opmærksom på ikke at såre din modtager. Det leder til, at du pakker din feedback så grundigt ind i høflighedsfraser og udenoms-snak, at budskabet i din feedback går tabt. Her skal du finde en balance mellem at vise hensyn og kommunikere klart og tydeligt.

6. Feedbacken mangler konkrete eksempler

“Jeg synes, du er meget ustruktureret i vores samarbejde.” Kom nu lige, du kan godt. Præcis hvilke dele af din kollegas adfærd bidrager til din oplevelse af manglende struktur? Vær specifik med eksempler, situationer og oplevelser, så har personen lettere ved at modtage dine perspektiver og udvikle sig.

7. Du giver for meget feedback af gangen

Nu er et godt tidspunkt. Du har samlet mod til dig. Forberedt dig grundigt. I din iver får du overlæsset modtageren med 10 ting de skal gøre anderledes. Modtageren taber modet og retningen. Hellere gå efter 1%-forbedringer hver uge og en følelse af succes, i stedet for gå efter 10% hvert kvartal.

8. Din feedback fokuserer for meget på problemer

Det ligger måske i ordet feed-“back” at fokusere på fortiden. Det kan også være rigtig fornuftigt, især når du vil være specifik med dine observationer. For at din kritik bliver konstruktiv er det vigtigt at hjælpe din modtager videre med nogle løsningsforslag på hånden. Feedback skal give følelsen af momentum, fremdrift og handlemuligheder.

9. Din troværdighed er for lav

Nogle gange giver du feedback på ting, som er uden for dit domæne. Ting du ikke ved noget om. Pas på med at gøre dette, særligt til modtagere som er specialiseret inden for området. En hjælp til dig selv er at italesætte din begrænsede indsigt. “Det er ikke fordi jeg er ekspert på nogen måde, jeg har bare tænkt over, om man kunne…”

10. Du giver feedback som modtageren er ligeglad med

Mennesker er meget selektive omkring hvilke ting, vi magter at bruge ressourcer på. Så hvis din feedback ikke passer med de ting modtageren er optaget af, så gider personen ikke at involvere sig. Du kan overveje din timing i forhold til modtagerens rejse - bidrager dit input til det projekt Thomas arbejder på lige nu?

Hvad nu?

En ting er nærmest sikkert; du laver ikke alle disse fejl på samme tid. Det bedste du kan gøre, er at vælge én af disse, som du kan genkende dig selv i. Skriv det ned på en blok og tag det med dig som fokuspunkt til dine næste feedbacksamtaler. På den måde kan du blive bedre til at give feedback skridt for skridt.

God fornøjelse.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

8 konkrete værktøjer som skaber psykologisk tryghed

Guide: 8 konkrete redskaber som du kan bruge allerede i dag, til at styrke den psykologiske tryghed.

Webinar om de 3 typer af feedback og værdien af dialogen
Webinar: Forstå de 3 typer af feedback

Gratis webinar for ledere, HR-professionelle og medarbejdere, der ofte indgår i feedbackdialoger, som en del af deres arbejde (eller for dig, der bare ønsker at blive klogere på feedback)

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere