Blog

Danmarks feedback celebrities: Feedbackanalyse af Løvens Hule

Ingen mennesker i Danmark giver feedback på en større scene, end netop de 5 løver i Danmarks Radios program “Løvens Hule”, når de hver torsdag folder sig ud i bedste sendetid. Størstedelen af de omtrent 800.000 ugentlige seere er nok mest optagede af forretningsidéerne og investeringernes størrelse, men her i Feedwork lægger vi særligt mærke til noget andet: Løvernes feedback til deltagerne. Læs mere om god feedback.

Uden at løfte for meget af sløret, kan vi godt give et lille hint; vi er imponerede. Niveauet er højt, og selv de deltagere som forlader hulen uden penge, går derfra rigere end da de ankom.

Lad os kigge på hvordan vi har analyseret de 5 løver og deres evner i feedback.

Om analysen

De 5 løver og dommere i Løvens Hule
Løverne fra venstre: Jacob Risgaard, Christian Arnstedt, Mia Wagner, Jan Lehrmann og Jesper Buch.

Løvernes primære opgave i programmet er selvfølgelig at investere i virksomheder, som de gerne vil have ejerandel i. Men en afledt effekt af dette er, at de naturligt giver en masse feedback til deltagerne på deres produkter, forretningsplaner, “pitch”, strategi etc. 

Her giver vi vores bud på hver af løvernes feedbackstil, deres styrker og svagheder i forhold til forskellige parametre, som er vigtige indenfor feedback. Niveauet er højt, omend der er et par løver som har klare forbedringsmuligheder.

Feedbackanalysens parametre

Vi kunne have valgt et utal af forskellige parametre og kombinationer, for som de fleste af jer ved, er feedback et komplekst socialt fænomen, hvor der indgår en lang række af variable. Derfor har vi valgt nogle af de mest tydelige og synlige egenskaber, som er tydelige gennem udsendelserne. I vilkårlig rækkefølge er her de 4 parametre:

Direkte

Der skal må ikke være tvivl om budskabet fra en feedbackgiver – derfor er det væsentligt i feedback, at man kan være direkte i sin tale, og ikke fremstår uklar og vag.

Modtagerens status

En god feedbackgiver formår at give sin feedback – uagtet om den er positiv eller negativ – uden at pille modtagerens status ned. Modtageren skal helst gå fra en samtale og føle sig værdig. Formår du ikke dette, vil din modtager opfatte feedbacken som en trussel, og derved have svært ved at lære og forblive nysgerrig.

Som en klog person en gang sagde: “If to correct you must humiliate; you don’t know how to teach “

Konstruktivitet

Konstruktivitet er evnen til at give feedback, som deltagerne kan bruge til noget efterfølgende. Løvernes evne til at give konstruktiv feedback, kommer bedst til udtryk når deltagerene får afslag.

Humor og “Likeability”

Relationen mellem feedbackgiver og modtager er meget essentiel for, om der overhovedet bliver lyttet til feedbacken. Derfor har vi taget parametret humor og “likeability” med, som dels afspejler giverens evne til at connecte med deltagerne.Disse 4 parametre har dannet grundlag for analysen

Analysen er hovedsageligt baseret på udsendelserne fra sæson 6 af Løvens Hule. Lad os komme i gang med at tildele point til de 5 løver, vi lægger ud med hulens mest erfarne og bramfrie løve fra Kolding.

 

Jesper Buch

Jespers styrke ligger helt klart i, hans direkte facon. Han pakker ikke tingene ind. Måske er det hans baggrund som officer, der bliver tydelig her? Han er 100% tydelig i, hvad han mener. Men alle styrker har en bagside, og det ses særligt i Jespers feedback, der ofte er ret kontant. Hvis Jesper kan lide folk, er man ikke i tvivl om det, og omvendt, hvis han ikke er tilfreds med hvad han ser – well, så efterlader han dem ikke ligefrem med mere gejst, end hvad de gik derind med…

“X-faktor” er noget Jesper har, og derfor er der også en vis del af befolkningen som kan lide ham, men han får alligevel ikke en helt høj score på likeability, da man ikke altid mærker kærligheden fra ham.

Kærligheden og varmen er til gengæld noget, som vi mærker fra den næste løve i rækken. Hulens rolige alderspræsident.

Jan Lehrmann

Hyggeonklen Jan. Man kan næsten ikke andet end at synes godt om ham, da han fremstår rolig, lun og velovervejet. Ligesom Mia, er der ikke vildt meget man kan sætte en finger på, angående Jan og hans evne til at give god feedback (ud fra de 4 beskrevne parametre).

Med andre ord, han falder ikke rigtig igennem på nogle områder, men udmærker sig måske særligt på hans anerkendende tilgang til deltagerne, uagtet kvalitet af deres produkter og indlæg. Derfor får han en særlig høj score på evne til at oppebære modtagerens status.

Kigger vi over til Jans nabo finder vi lidt mere kant, og en tydelig værdibaseret tilgang til feedback. Lad os kaste blikket på hulens eneste løvinde.

Feedbackanalyse af Mia WagnerMia Wagner

Mia gør det generelt godt, set fra et fagbogs-perspektiv. Hun taler med respekt til deltagerne, uagtet hvor godt det er, det de kommer ind med, og formår oftest at efterlade dem med nogle gode pointers til, hvilke områder de bør fokusere på i forretningen – særligt til de deltagere der får afslag. Derfor får hun plus point for konstruktivitet.

Hendes anerkendende og smilende tilgang gør også, at hun er rimelig likeable. Men hvor Jesper har noget X-factor og kant, han kan bruge til særligt at “connecte” med nogle typer folk – appelerer Mia lidt mere bredt til de fleste.

En anden styrke ved Mia er at hun giver tydligt udtryk for sine værdier i forbindelse med hendes investeringer. Nogle brancher og produkter er simpelthen ikke noget for hende. Det giver integritet og respekt herfra.

Den værdibaserede tilgang deler hun i nogen grad med hendes sidemakker, hulens yngste løve. Lad os se på Christians feedback.

Christian ArnstedtFeedbackanalyse af Christian Arnstedt

Christian fremstår generelt meget analytisk, klog og velovervejet som løve. Vi vil nok gætte på at Christian er C/D i en DISC-type profil (til dem der kender det). Han udviser en fin evne til at give konstruktiv feedback – dog ret sporadisk, i selskaber der vækker hans interessere.

Vi har givet Christian en lav score på humor og likeability, lidt af samme årsag som ovenfor. Vi synes primært at mærke kærligheden i ham, når han er interesseret i at investere.

Generelt må man dog sige om Christian, at han altid taler med respekt til deltagerne, og ikke får folk til at krybe ned i et musehul, når de får et afslag. Ofte er han med til at balancere den gode stemning, når de andre løver finder de grovere kommentarer frem.

Hvad Christian mangler i varme og jysk-dialægt besidder løvegruppens sidste medlem – internetveteranen Jacob. Men hvilke træk spiller han på i sin feedback?

Feedbackanalyse af Jacob RisgaardJacob Risgaard

“Vildere!”. Jacobs force er hans ekstroverte, smilende og humoristiske tilgang, der får ham til at “connecte” med folk ret hurtigt, hvilket oftest er en forudsætning for at komme igennem med feedback. Derfor får han topscore i humor og likeability kategorien. 

Hvorom Jacob formår at få deltageren til at føle sig godt tilpas, så fremstår hans feedback dog ikke altid så konstruktiv som fx. Mias, men kommer sådan lidt i øst og vest – og ofte i form af en anekdote eller historie fra hans eget liv. Derfor er scoren i denne kategori lidt lavere, end de andre.

Jacob giver et tydeligt indtryk af hvordan han er som menneske, også uden for løve hulen. Den egenskab vækker tillid, som er alfa og omega, når feedback skal være effektivt.

Tak fordi I inspirerer os alle

Som ny iværksætter får man ofte ørerne i maskinen, man indtager den varme stol, man gør ophold på øretævernes holdeplads. Der er usikkerhed nok. Massere af årsager til at droppe sin rejse. Men heldigvis behandler løverne de spirende iværksættere med respekt, skulderklap og de bitter/søde råd, som kan gøre forskellen mellem succes og fiasko. Tak til deltagerne, løverne og Danmarks Radio for at fremme iværksætterkulturen i Danmark.
Se seneste sæson af Løvens Hule her.

Feedback, ledelse, samarbejde og kommunikation  – er det dig?

Denne artikel er bragt med et glimt i øjet, men måske du er interesseret i mere af samme kategori? I så fald er vores nyhedsbrev den helt rigtige måde at holde dig opdateret på. Skriv dig op her:

Få adgang til tips, tricks, webinarer og ressourcer her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *