Gratis webinar d. 3. april: 8 måder at styrke den psykologiske tryghed
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
Kan vi kommunikere mere effektivt? Personlighedstyper er vejen frem

Kan vi kommunikere mere effektivt? Personlighedstyper er vejen frem

14/8/2018
Artikler
Feedback

Kendskab til personlighedstyper kan sikre en mere effektiv kommunikation, da det rammer modtageren mere målrettet.

Personlighedstyper er vejen frem

Der findes ca. 7,6 millarder mennesker i verden, og vi er alle forskellige og unikke. Bare tænk på, hvor forskellige dig og dine søskende er fra hinanden.

Der er dog nogle personlighedstræk, som strækker sig udover en persons kulturelle baggrund, og som er meget ens i hele verden.

Hvordan kan vi så gruppere dem? Ét af de mest benyttede systemer til at kategorisere forskellige personlighedstyper er “De 16 Personligheder” (Du kan tage den gratis test her, hvis du er nysgerrig). Modellen opdeler folk i 4 store grupper, dvs. Analytikere, Diplomater, Vagter og Opdagelsesrejsende, som respektivt er organiseret i 4 sub-kategorier baseret på specifikke karaktertræk.

Dette betyder ikke blot, at folk både har forskellige personlighedstyper, men også at de kommunikerer meget forskelligt. På denne måde påvirker deres personligheder f.eks. hvordan de relaterer til folk, som de kommunikerer med, og hvordan de fortolker signaler. Du har nok selv oplevet, at du udtrykker dine følelser meget anderledes end andre folk. Lad os f.eks. sige, at du er vred på din hustru, og du foretrækker måske at snakke om problemet, hvor hun måske foretrækker at stoppe med at tale til dig, og give dig “stilheds-behandlingen” i et par timer.

Ergo, for at opnå effektiv kommunikation, så er det vigtigt at forstå, hvem den anden person er og tilpasse dialogen i forhold til tonefald, omfanget af information osv. Nogle mennesker foretrækker at kommunikere information på en sanselig og logisk måde, hvorimod en følelsesmæssig og konceptuel måde er mere effektiv for andre.

Vi er alle forskellige individer

Denne forskel stammer fra Carl Jungs Extraversion-Introversion Personality Theory(1971), hvor folks attituder afhænger af, hvordan de foretrækker at bruge deres mentale evner.  Hans teori er: ”at hvert individ synes, at blive mere energisk af enten den eksterne verden (udadvendthed) eller via den interne verden (indadvendthed)”. Derudover har han introduceret et par dømmende funktioner til at behandle inputs som f.eks. tænke og føle- rationelle mennesker,- og et par af opfattende funktioner som f.eks. sanselig eller intuition- irrationelle mennesker.  En persons udadvendthed eller indadvendthed har indflydelse på, om vedkommende er mest tilbøjelig til at fortolke verden igennem tanker og følelser eller sansninger og indflydelse.

Baseret på Jung’s personlighedsteori og systemet “De 16 Personligheder”, så opsummerer Human Metrics’ diagram nedenfor, hvordan vi kan kommunikere med forskellige personlighedstyper mest hensigtsmæssigt. Det første bogstav i diagrammet står for præferencen af generel attitude som f.eks. “S” som står for Sanselig eller “N” for Intuition, imens andet bogstav er præferencen indenfor den sanselige-intuition: “T” som står for Tænke, og “F” står for Følelse. Såfremt du ønsker, at vide mere om de forskellige personlighedstyper, så klik ind på ovenstående link.

Så næste gang du vil kommunikere mere effektivt, så prøv at tænk på, hvem det er du taler til, og om du skal komme med en joke førend du introducerer det emne du vil tale om, eller om du vil gå direkte til pointen og vise kollegaen en graf.

Læs også: mødeledelse

“De 16 Personlighedstyper” er effektive at benytte, når vi skal give feedback til andre, fordi det er lettere at give feedback til en person, hvis personlighedstype vi kender. Vi får derved bedre vores budskab igennem, og det bliver lettere for modtageren at forstå vores hensigt med feedbacken, da den bliver mere målrettet. Det handler om læring. Det handler om at lære at kommunikere hensigtsmæssigt således at vi kan videregive indtryk.

Situationer hvor det kunne være smart at fokusere på dette; når vi modtager feedback fra vores arbejdsgiver, til den årlige MU-samtale eller når vi sparrer med hinanden på arbejdspladsen osv.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Få en gratis demo

Få mere viden

Sådan styrkes den mentale sundhed på arbejdspladsen

Mental sundhed er et altafgørende aspekt på enhver arbejdsplads - og i livet generelt - og heldigvis er der de seneste mange år også kommet mere fokus på netop dette aspekt. Mental sundhed og trivsel er dog ikke noget, der kan tages for givet, og det er afgørende for både det enkelte menneskes livskvalitet og virksomhedens præstation. Det er altså ikke længere nok at sikre, at medarbejdere blot er til stede på arbejdspladsen – det er vigtigt, at de trives og har det mentalt godt.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere
10 råd: Sådan forebygger du stress på arbejdspladsen

Den moderne virkelighed kan både være hektisk og stressende. Det gør sig selvfølgelig også gældende på arbejdspladserne, hvor opskruet tempo, korte deadlines og høje forventninger er blandt ingredienserne i en til tider farlig cocktail, som kan være med til at udløse stress på arbejdspladsen.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere
Gode råd til et godt psykisk arbejdsmiljø

Det psykiske arbejdsmiljø har sjældent været mere vigtigt, end det er lige nu. I den moderne verden, hvor alt skal gå hurtigere og hurtigere, er det vigtigt at sikre sig, at ens medarbejdere har det godt psykisk.

Artikler
Psykologisk tryghed
Lær mere