Blog

Kollegaen som giver rå feedback er din ven

Hvordan modtager vi kritisk feedback?

For at blive mere effektive og opnå mening i vores arbejde, er det nødvendigt at forstå hvilken effekt vi har på andre mennesker, samt i hvilken grad vi faktisk opnår mål i vores arbejdsmæssige relationer. Den mest effektive måde at opnå det, er gennem direkte interpersonel feedback, som betyder at være tydelig, ligefrem og specifik i din kommunikation.

Feedback er en integreret del af mange ting i vores daglige liv: speedometre, eksamener, møder, smil, den anden date… alt sammen giver os feedback på hvor vi står. Vi oplever at feedback sænker vores stressniveauer, da det giver os retning, så vi undgår at “skyde i blinde”.

Så langt så godt, ikke?

Her kommer den svære del; at være åben for at modtage feedback – specielt den kritiske – er ikke så let som det lyder.
Vi har en tendens til kun at fylde vores netværk op med de kollegaer, som ser vores positive kvaliteter. Faktisk er det, som Francesca Gino og Paul Green fra Harvard Business School, og Brad Staats fra University of North Carolina så i deres seneste forskning (2017) sådan, at mange af os skubber de folk fra os, som giver os feedback med et mere negativt eller kritisk fokus. Det gør vi fordi “afkræftende” feedback opleves som en trussel mod vores selvopfattelse. Dette studie viser at medarbejderen er 44% mere tilbøjelig til at droppe forhold til kollegaer, som giver ham eller hende korrigerende feedback.

Når alt kommer til alt, hvorfor skal vi så beholde mennesker i vores liv, som trækker os ned?

Her er en god grund; selv samme studie viste, at hvis vi skærer de mennesker fra, leder det  faktisk til et fald i performance på den lange bane. Det ser ud til, at vi har svært ved at evaluere vores egne præstationer.

At forelske sig i sine egne idéer er helt menneskeligt. Problemet er bare at det skærmer os fra virkeligheden: At forbinde sig til sine egne idéer, kan i sidste ende gøre os blinde for den feedback, som forsøger at oplyse os om vores egentlige præstationer.
Som Forbes påstår; kritik hjælper dig til at vokse og forbedre dig selv og den kan være nøglen til succes. Mange af os tager det dog som et personligt angreb og går i defensiven, i stedet for at se det igennem en linse af personlig ansvarlighed.

Ifølge Alexander Kjerulf, forfatter og foredragsholder om glæde på arbejdspladsen, så er den bedste måde at modtage negativ feedback på faktisk at lytte til hvad der bliver sagt, være proaktiv i forhold til at beskrive hvad man har lært, og hvad man vil gøre anderledes i morgen. I modsætning til at præsentere undskyldninger og på den måde skabe en barriere til den som giver feedback.
Du kan ikke blot opleve bedre opgaveløsninger, ved at modtage kritisk feedback, men det hjælper dig også til at bygge et mere produktivt forhold til dine kollegaer.

Engagerede medarbejdere sikrer sejren

Det sidste virksomheder ønsker, er at have uengagerede medarbejdere – tro mig. “Hvorfor?”; spørger du.

Gallup estimerer at uengagerede medarbejdere koster den amerikanske økonomi op mod 500 milliarder $ i tabt produktivitet hvert eneste år! De spilder firmaets tid og – ikke mindst – deres egen. Tænk på det sådan her; hvis et hold har skadede spillere, så kan det heller ikke levere toppræstationer.

En måde at forhindre skader (dvs. lavt engagement) er ved at give medarbejderne feedback i en kontinuerlig strøm, da hele, i følge Officevibes undersøgelse, 4 ud af 10 medarbejdere siger at de føler sig uengagerede, hvis de kun modtager lidt eller ingen feedback.
I den anden ende af spektret ser vi, i samme undersøgelse, at 43% af de højt engagerede medarbejdere modtager feedback mindst en gang om ugen, sammenlignet med kun 18% af medarbejderne med lavt engagement. Nogle gange får man bare hvad man giver.

Vi kan altså se, at ved at adoptere en engagerende kultur karakteriseret ved kontinuerlig feedback og høj grad af involvering, kan man forbedre hele virksomhedens performance. Ifølge Forbes oplever virksomheder der implementerer disse kulturer hele 26% lavere medarbejderrotation, 15% større produktivitet hos medarbejderne og 30% større kundetilfredshed.

Selv store virksomheder afskaffer årlige reviews
Som du kan læse i the New Yorker, så har flere store firmaer som Microsoft, Gap og Adobe droppet de årlige præstationssamtaler, og udskiftet dem med mere hyppige samtaler. De fandt ud af at årlige samtaler var dyre og ineffektive, særligt fordi de kun tog højde for den seneste tids udvikling og ikke hele året, samtidig med at de dvælede for meget ved fortiden, og ikke kiggede på hvordan medarbejderen skulle agere i fremtiden. Alt i alt kan man sige, at hvis det er svært at huske hvad vi spiste til aftensmad i går, hvordan skal vi så kunne huske hvad der foregik til en præsentation for 6 måneder siden?

Vi ser derimod, at hyppig feedback skaber et mere fremsynet arbejdsmiljø. At opbygge og vedligeholde en åben dialog , hvor både “positiv” og “negativ” feedback kommer frem i dagens lys, øger dine medarbejderes engagement og i sidste ende virksomhedens succes.

Konklusion

Konklusionen må altså være: Hvis en person giver dig kritisk feedback, så er det et tegn på at han eller hende går op i din udvikling og karriere; måske endda mere end dem som roser dig. Selvom feedback måske er ubehageligt og skubber dig ud af din komfortzone, så prøv at se det som en positiv mulighed for læring, frem for et personligt angreb. Moralen er: Lev det, lær det, tag imod det.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *