Gratis webinar: Boost den psykologiske tryghed med check-ins
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
Bliv en god relationel leder

Bliv en god relationel leder

26/7/2024
Artikler
Ledelse

Mennesker er relationelle væsener og det er ikke kun i privatlivet, at det gælder. Vi overlever, trives og udvikler os bedst, hvis vi har gode relationer omkring os. I en verden, hvor normen for arbejdsmiljøet konstant udvikler sig, og hvor kravene til ledere bliver mere komplekse, opstår der nye ledelsesstile, som søger at tilpasse sig disse forandringer. En af de ledelsesstile er relationel ledelse.

Relationel ledelse fokuserer på at opbygge og opretholde stærke relationer mellem ledere og medarbejdere som grundlaget for succes.

Men hvad indebærer relationel ledelse egentlig, og hvordan kan den praktiseres effektivt? I denne artikel vil vi dykke ned i konceptet og se på både fordele og ulemper ved denne tilgang.

Gennem denne artikel håber vi, at du vil få en klar forståelse af, hvordan du kan skabe et mere engageret, produktivt og harmonisk arbejdsmiljø gennem relationel ledelse.

Hvad er relationel ledelse?

Relationel ledelse er en ledelsesstil, der fokuserer på at skabe og vedligeholde positive relationer mellem ledere og medarbejdere gennem et kommunikativt samspil. 

Relationel ledelse betoner altså betydningen af kommunikation, samarbejde og gensidig respekt som alle bruges og prioriteres, for at opnå organisatoriske mål. 

I modsætning til traditionelle ledelsesmodeller, som ofte er hierarkiske og autoritære, bygger relationel ledelse på ideen om, at stærke, tillidsfulde relationer kan fremme et mere produktivt og engageret arbejdsmiljø. Et arbejdsmiljø som gavner på både socialt og organisatorisk plan.

Fordele ved relationel ledelse

Så, hvorfor skal du som leder implementere relationel ledelse? Vi er kommet med bud på, hvorfor relationel ledelse er godt og hvilke fordele det har med sig.

  • Forbedret kommunikation:
    God kommunikation er grobund for god ledelse generelt, men i den relationelle ledelse spiller kommunikationen en endnu vigtigere rolle. Relationel ledelse handler om, at give alle en stemme i organisationen. Ved at fremme åben og ærlig kommunikation mellem ledere og medarbejdere kan relationel ledelse reducere misforståelser og konflikter. 

  • Øget medarbejderengagement:
    Medarbejdere, som føler sig værdsat, respekteret og trygge, er ofte mere engagerede og motiverede til at yde deres bedste. Det gavner både internt og eksternt. Glade medarbejdere vil desuden ofte føre til bedre resultater.

    Læs mere: Psykologisk tryghed - Skab en kultur hvor folk er trygge ved at bidrage

  • Stærkere teamkultur:
    Relationel ledelse kan hjælpe med at opbygge en stærk teamkultur, hvor samarbejde og gensidig støtte er i fokus. Ved relationel ledelse opnår teamet og medarbejderne ofte en stærkere følelse af samhørighed. Kulturen præges dermed af relationelt samarbejde i stedet for en konkurrencepræget kultur.

  • Plads til innovation og kreativitet i problemløsning:
    Når relationer er stærke og tillidsfyldte, kan teams lettere arbejde sammen for at løse problemer og være innovative i problemløsningen. Når teams er trygge, vil der automatisk opstå en kultur præget af kreativ frihed. Dette gavner organisationen, da det ofte er her, der bliver tænkt ud af boksen og væk fra traditionel problemløsning.

    Læs mere: Hvad er agil ledelse og hvordan mestres det?

Ulemper ved relationel ledelse

Selvom vi synes, at relationel ledelse primært indeholder fordele, så følger der selvfølgelig også nogle ulemper med. De skal ikke stoppe dig i at være en god relationel leder, de er blot gode at tage højde for.  

  • Tidskrævende
    At opbygge og vedligeholde stærke relationer kan kræve meget tid og en stor indsats. At være en god relationel leder skal samtidig komme af lyst og ikke af tvang. At prioritere en god relation til sine medarbejdere er vigtigt, men den må helst ikke forhastes eller være overfladisk.

  • Favorisering
    Hvis ikke relationel ledelse bliver korrekt implementeret, kan det i nogle tilfælde medføre favorisering eller partiskhed. At lede relationelt er ikke et spørgsmål om at danne grupper eller gøre det til en konkurrence om at have den bedste relation - det kræver en bred prioritering af sine medarbejdere.

  • Udfordrende i store organisationer
    I større organisationer kan det være svært for ledere at opretholde tætte relationer med alle medarbejdere på lige fod.

Implementer relationel ledelse

Ligesom alt nyt, kan det være svært at vide, hvor man skal starte. At implementere nye ledelsesstile tager tid og kan være en krævende process. Det gælder både ledere og medarbejdere. Omstilling er altid svært og derfor er det vigtigt, at du som leder baner vejen for dine medarbejdere. At implementere ny ledelsesstil handler nemlig ikke kun om lederen selv, men lige så meget om alle dem, som ledes af dig. Relationel ledelse berører også uformelle ledere, mellemledere og andre specialister, som leder mennesker. Derfor skal relationel ledelse være 'alignet' med alle disse lag i organisationen.

Hvis du gerne vil i gang med at lede relationelt kan du tage et kig på følgende starting-points:

  • Regelmæssige samtaler og feedback
    At holde regelmæssige møder og 1-on-1’s med medarbejdere er afgørende for relationel ledelse. Disse samtaler bør ikke kun fokusere på arbejdsrelaterede emner, men også på medarbejdernes trivsel og personlige udvikling - herunder også regelmæssig feedback på emnerne. En medarbejder, som trives, vil automatisk også levere bedre og yde mere for at opnå sine og teamets mål.

    Læs mere om feedback og hvordan det benyttes i praksis: Feedback & dialog

  • Nærværende leder
    Som en god relationel leder bør du fremstå nærværende, lyttende og empatisk. Dette indebærer at give fuld opmærksomhed, stille opklarende spørgsmål og vise forståelse for medarbejdernes synspunkter og følelser. Som leder er din fornemmeste opgave er at få dine medarbejdere til at føle sig trygge i jeres relation.

    Læs mere: Coaching & nysgerrighed

  • Fælles målsætninger
    At skabe fælles målsætninger og værdier kan hjælpe med at styrke relationer i teamet. Medarbejderne skal føle, at de arbejder mod et fælles mål, der giver mening for dem. En distribueret tilgang kan samtidig give medarbejderne en følelse af medejerskab.

    Læs mere: Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation
  • Anerkendelse af fejl,  fejring af succeser
    Ved regelmæssig anerkendelse af medarbejdernes indsats og fejring af succeser kan du som leder være med til at øge motivationen og styrke relationerne i teamet. Dog er det også vigtigt at fejl og fiaskoer bliver grebet og ikke straffet. Fejl skal ikke frygtes, men bruges til videre udvikling. 

  • Invester i dine medarbejdere
    Investering i medarbejdernes personlige og faglige udvikling viser, at du som leder værdsætter deres vækst og trivsel. Det kan samtidig bidrage til at motivere og holde dine medarbejdere i gang. 

Hvordan bliver man en god relationel leder?

At blive en god relationel leder kræver bevidsthed om og udvikling af nogle specifikke kompetencer. Det er dog værd at nævne, at de fleste gode relationelle ledere ofte naturligt har høj emotionel intelligens og er dygtige til relationsopbygning. Man kan dog godt træne sig til at blive en god relationel leder.
Her er nogle trin til at hjælpe dig på vej:

  • Selvbevidsthed
    Sæt dig ind i dine egne styrker, svagheder og handlingsmønstre. Selvbevidsthed er grundlæggende for at kunne lede med empati og autenticitet. At indrømme fejl og fremgå sårbar er ofte en udfordring for personer i leder- og magtroller. Men netop sårbarhed kan bane vej for en kontinuerlig vækst i lederrollen og respekt fra medarbejdere.

  • Empati
    At sætte sig i andres sted og forstå eksterne perspektiver er afgørende for at opbygge stærke relationer. Dette kræver aktiv lytning og regelmæssig feedback. Som leder er det vigtigt ikke kun at give feedback men også at efterspørge og modtage feedback. På denne måde sikrer man gensidig udvikling.

  • Autenticitet
    Vær ærlig og oprigtig i dine handlinger og kommunikation. Medarbejdere værdsætter ledere, der er ægte og transparente i deres lederrolle. Som vi også har nævnt før, så skal en relation komme uforceret og ægte - medarbejdere kan hurtigt fornemme om en leder kommer med autenticitet og reel interesse.

  • Kommunikationsfærdigheder
    Stærke kommunikationsfærdigheder er en vigtig del af relationel ledelse. Det kræver udvikling af evnen til at lytte, give og modtage konstruktiv feedback og være klar i sin formidling af forventninger.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
Af
Morten Melby
Partner
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Kolleger der er til et møde
Sådan tager du den svære samtale

Det kan være utrolig udfordrende at tage den svære samtale med dine medarbejdere eller kolleger. Måske du selv har oplevet det i privatlivet, hvor en svær samtale skulle tages eller en dårlig nyhed overleveres.

Webinar: Boost den psykologiske tryghed med check-ins

Gratis webinar for dig, som ønsker at booste den psykologiske tryghed med ét simpelt værktøj.

Webinarer
Psykologisk tryghed
Lær mere
Hvad er assertiv kommunikation og hvordan bruges det?

Assertiv kommunikation er evnen til både at kommunikere med respekt for sig selv og den anden/de andre du kommunikere med.

Artikler
Samarbejde
Lær mere