I denne artikel dykker vi ned i distribueret ledelse, ser på hvordan du kan bringe denne ledelsesstil til live i din organisation, og kigger nærmere på de mange fordele og enkelte ulemper, som følger med ledelsesstilen.
Hvad er distribueret ledelse?
Distribueret ledelse handler om at delegere, altså distribuere, ledelsesopgaver og ansvar ned gennem organisationens lag. I stedet for at centrere al magt omkring enkelte formelle ledere, fordeles beslutningsansvaret til flere niveauer af medarbejdere baseret på deres ekspertise, viden og evner.
Der skabes altså et samarbejde på tværs af virksomheden med formålet om at opnå organisationens mål og visioner. Der skal derfor også ske en anerkendelse af uformelle ledere, da disse kan hjælpe til med delegering af ansvar i det de allerede uformelt påtager sig ledelsesopgaver.
Distribueret ledelse kan altså både nedefra og op men også oppefra og ned. Det er derfor ikke et ansvar udelukkende for ledelsen at distribuere, men kan også ske fra medarbejdere og opad. Det kan f.eks. være et team som ønsker, at ledelsen overtager nogle opgaver for at gøres deres process mere flydende. Eller en medarbejder som har et specifikt ansvars område, men som gerne vil have en mellemleder indover problemløsningen.
Distribueret ledelse skaber samtidig et mere fleksibelt og dynamisk arbejdsmiljø, hvor beslutninger træffes tættere på de relevante problemer, da de uddelegeres til et bredere medarbejderspektrum.
Dog er det ikke nok at delegere beslutningsautoriteten, da der ingen garanti er for at gode beslutninger medfører holdbare løsninger. Det er dog heller ikke sikkert, at disse beslutninger overhovedet bliver implementeret i organisationen.
Så, hvad er godt og hvad er skidt ved at delegere beslutningsansvaret ud?
Fordele og ulemper ved distribueret ledelse
Fordelene ved distribueret ledelse er mange og vi har herunder samlet en lille oversigt over de vigtigste fordele, som du kan opnå ved at implementere distribueret ledelse. Men med fordele følger også ulemper, og det er altid en god ide at sætte sig ind i disse ulemper og være opmærksom på dem, inden en eventuel implementering.
Fordele ved distribueret ledelse
- Fleksibel og effektiv beslutningstagning:
Distribueret ledelse muliggør hurtigere beslutninger, da de træffes af dem, som er tættest på problemet. Der opstår dermed en mere effektiv og fleksibel beslutningsproces. Det kan f.eks. være et team, som i længere tid har arbejdet med et projekt. Hvis dette team får det fulde ansvar for projektet, fordi ledergruppen giver det videre, vil de automatisk også være mere effektive i deres problemløsning. - Ekspertise:
Distribueret ledelse benytter organisationens kollektive ekspertise. Altså, benytter det alt den gode viden, som ligger indenfor organisationen. Det sker ved, at opgaverne fordeles bredere og tilrettelægges efter kompetencer på medarbejderne. På denne måde opstår der en bedre udnyttelse af den eksisterende ekspertise inden for organisationen. F.eks. kan en medarbejder være sindsyg dygtig til markedsføring fordi medarbejderen - Øget medarbejderengagement:
Medarbejdere føler sig mere engagerede, da de har større kontrol og medbestemmelse over deres arbejde og beslutningstagning. Man kender det selv. Så snart man føler ejerskab og ansvar for noget, vil ens motivation og vilje til at præstere godt og skabe god udvikling dermed også stige. Et øget ansvar giver samtidig også selvtillid til medarbejderne, da ansvar ofte er tegn på tillid og anerkendelse.
Ulemper ved distribueret ledelse
- Risiko for inkonsistens
Beslutninger kan, på grund af delegering, variere i kvalitet og konsistens, hvis der ikke er tilstrækkelig koordination eller retningslinjer for ansvarsområderne. F.eks. kan ansvaret fordeles for hurtigt og det er dermed ikke altid de passende medarbejdere, som skal løse problemet. Du kender det måske fra din egen organisation. Beslutninger tages hurtigt og ansvaret skal sommetider bare fordeles, så lederen får plads i kalenderen. Det er dog ikke altid at en sekretær skal sidde med opgaver, som kræver sælger-ekspertise. Det skal derfor være tydeligt, hvorfor medarbejderne får ansvarsområdet tildelt.
- Behov for stærk kommunikation og lederskab
Det kræver en robust kommunikationsstruktur og et tydelig lederskab for at sikre, at alle bevæger sig i samme retning i organisationen. Selvom lederen skal delegere opgaver, betyder det ikke at ledelsen fratages ansvar for opgaverne helt - deres ansvar ligger i at sikre en korrekt delegation af opgaver med jævnlig feedback og kvalitetssikring. Vi kender eksempelvis alle, når tingene går for hurtigt og man sidder med en opgave hvor informationen er knap. Hvis lederen har for travlt til at kommunikere et klart formål eller en klar opgave, bliver det altså en ulempe at fordele ansvaret.
Læs mere: Feedback & dialog
- Forandringsmodstand
Nogle medarbejdere og ledere kan modstå overgangen til distribueret ledelse på grund af bekymringer om tab af kontrol eller ændring i arbejdskultur. Hvis der generelt ikke er en kultur af tiltro til hinanden, kan distribueret ledelse være svær at gennemføre. Det er vigtigt at der er plads og tid til at spørge ind til forandringerne. Nogle medarbejdere ønsker måske slet ikke ansvar, og det er vigtigt at gå i dialog om.
Læs mere: Coaching og nysgerrighed
Distribueret ledelse er altså en progressiv tilgang, som kan styrke organisationers evne til at tilpasse sig og innovere en dynamisk kultur. Dog kræver det en velstruktureret tilgang og et mobilt lederskab for at realisere potentialet for distribueret ledelse fuldt ud.
Sådan implementerer du distribueret ledelse
Hvis du efter at have overvejet fordele og ulemper ved distribueret ledelse gerne vil i gang med implementeringen, har vi her samlet 4 starting-points, som kan hjælpe til at overskue implementeringen i din organisation:
- Klar kommunikation af mål og visioner
Noget af det vigtigste ved implementeringen af distribueret ledelse er at skabe en tydelig kommunikation under implementeringen. Ved at uddelegere ansvar til alle lag i organisationen øges opmærksomheden på organisationens mål og visioner, så de fremgår mere klare og tydelige for den enkelte medarbejder. Her er det dog vigtigt, at der skabes opmærksomhed på, at formidle opgaver og mål tydeligt, så de delegerede opgaver kan løses korrekt og holdbart. Dette sikrer samtidig, at beslutningerne træffes i tråd med organisationens overordnede strategi.
- Med-ejerskab og ansvarsdelegering
Gør dig umage med at finde de rigtige medarbejdere til opgaverne og som ansvarlige. Ved at finde kompetente medarbejdere i organisationen og give dem medansvar baseret på deres evner og erfaringer, skabes der ejerskab og motivation for de individuelle medarbejdere.
- Autonomi
En fordel ved distribueret ledelse er øget autonomi. Ved at give medarbejderne frihed til at træffe egne beslutninger, og vise dem tillid inden for deres ansvarsområde, øges autonomien i organisationen. Her er det essentielt for dig som leder at støtte op med ressourcer og jævnlig feedback, men uden at medarbejderne føler sig overvåget og uden at du som leder udfører mikrostyring.
Læs mere: Feedback - et værktøj inden for ledelse, som giver bedre relationer og stærkere præstationer
- Tillid og samarbejde
Tillid og samarbejde skal være grundlæggende værdier for arbejdsmiljøet i organisationen. Dette burde altid gælde, men især ved implementeringen af en distribueret ledelsesstil. For at den kan lykkes kræver det tillid til sine medarbejdere og viljen til at lykkes i et godt samarbejde. Distribueret ledelse fungerer bedst, når der er åben kommunikation og respekt for forskellige synspunkter.
Som du nok allerede er kommet frem til, er distribueret ledelse en kompleks men fordelagtig ledelsesstil til at fremme effektivitet og medarbejderengagement for din organisation.
Læs og lær mære om psykologisk tryghed: 8 tips: Sådan skaber du psykologisk tryghed på arbejdspladsen.
Eksempler på distribueret ledelse i praksis
Hvem har så haft succes med distribueret ledelse? En masse teoretisk viden er godt, men eksempler i praksis kan sommetider give os en bredere forståelse af ledelsesstilen. Herunder har vi kort highlighted to virksomheder, som har formået at implementere en distribueret ledelsesstil.
Semco Group
Semco, ledet af Ricardo Semler, er et brasiliansk industriselskab, som er kendt for sin radikale tilgang til ledelse. Semler har implementeret en flad struktur, hvor medarbejderne har magt til at træffe beslutninger om alt fra lønninger til strategiske retninger for organisationen. Dette har ført til en ekstremt fleksibel, effektiv og innovativ virksomhedskultur, som gavner både medarbejdere, omdømme og omsætning.*
Spotify
Musiktjenesten Spotify er et eksempel på distribueret ledelse inden for teknologibranchen. Spotify anvender "agile" teams, hvor beslutningskompetencen ligger hos de selvorganiserende teams, kendt som "squads". Disse teams er ansvarlige for deres egne projekter og har frihed til at eksperimentere med nye ideer. Igen er der tale om distribueret ledelse, hvor ansvar og beslutningskraft er delt ud over flere lag af virksomheden.**
Læs mere: Hvad er agil ledelse og hvordan mestres det?
* Semco: https://www.amazon.com/Maverick-Success-Behind-Worlds-Unusual/dp/0446670553
** Spotify: https://engineering.atspotify.com/