Af Matilde Rebori og Morten Melby
De bløde værdier er vejen frem
“Bløde” værdier vil blive et overskyggende fokus på arbejdsmarkedet i år 2020. Det var konklusionen af World Economic Forums møde i Schweiz i 2016. I forbindelse med de omvæltninger som sker, som følge af den fjerde industrielle revolution, er det vigtigt at huske, at det er os mennesker, der driver teknologien, og ikke omvendt.
Lær mere om Feedback med Feedwork
Du har højst sandsynlig taget et “Matematik”-fag på et tidspunkt i dit liv, måske i gymnasiet, men har du nogensinde haft et “Emotionel Intelligens”-kursus i din skoletid? Nok ikke. Netop denne færdighed er ellers på top 10 over mest efterspurgte egenskaber for medarbejdere i 2020.
Selvom arbejdsgivere i høj grad efterspørger hårde færdigheder, ligger også bløde egenskaber som ledelse, kommunikation og samarbejde på topvirksomhedernes liste over mest efterspurgte egenskaber i år. I følge LinkedIn svarer 57 procent af ledere at bløde færdigheder er vigtigere end hårde.
Skiftende behov for arbejdsgiverne
I modsætning til hvad du måske forestiller dig, så er gode sociale færdigheder ikke kun påkrævet for advokater og kommunikationsrådgivere, men også hos finansielle managere og softwareudviklere. Vi skal måske til at omstille vores forestilling om den stereotype nørdede programmør, som sidder stille ved sit skrivebord og laver magi ved sin computer. Forventningerne til ham eller hende vil nemlig skifte. De skal nemlig selv kommunikere, og helst på en fornuftig måde, med kunder og kollegaer i fremtiden.
Tænk for eksempel på den berømte “Greed is good”-tale fra filmen Wall Street (1987), ville den være den samme, hvis Gordon Gekko var en dårlig formidler? Jeg tvivler.
Det er værd at bemærke, at jobs som kræver gode sociale færdigheder, er dem som oplever størst vækst.
David Demming, professor på Harvard University, argumenterer for, at over de sidste årtier er mængden af opgaver, som kræver sociale egenskaber steget med over 20 procent, mere end dobbelt så stor vækst som opgaver af analytisk (matematisk) karakter har oplevet. Hans undersøgelser (Se grafen nedenfor) viser, at mellem år 1980 og 2012, har job med udelukkende matematiske krav oplevet et fald, hovedsageligt fordi computere overtager mange af deres opgaver. På den anden side, er medarbejdere som kombinerer matematiske og sociale færdigheder dem som trives bedst i vores nuværende arbejdsmarked.
Dette giver os et nyt - og overraskende - perspektiv i forståelsen for, hvad organisationer kigger efter, når de skal ansætte.
Øget betydning af sociale kompetencer
Traditionelle færdigheder er ikke længere nok. Kompetencer som samarbejde, kommunikation og problemløsning bliver mere og mere efterspurgte. Disse kompetencer trænes bedst gennem det vi kalder “Social Emotional Learning” (Internationalt forkortet “SEL”). Du tænker måske; hvad i alverden dækker SEL over? Fortvivl ikke, det er bare et fancy ord for noget ret simpelt. CASEL, som er verdens førende organisation indenfor støtte til social og følelsesmæssig læring i skoler, definerer SEL således:
“Processen gennem hvilken børn og voksne tilegner og effektivt bruger viden, holdninger og kompetencer, som er nødvendige for at forstå og styre sine følelser, sætte og opnå positive mål, føle og vise empati for andre mennesker, opbygge og vedligeholde positive relationer og tage ansvarsfulde beslutninger.”
Socialt emotionelle kompetencer er ikke kun betydningsfulde i jobs, som typisk kræver stærke interpersonelle færdigheder, som f.eks. hos pædagoger og lærer, men også i andre ekspertiseområder såsom ingeniørfeltet.
Innovation manager, Hanne Shapiro fra Teknologisk Institut opfordrer ingeniører til at tænke mere som antropologer. Ifølge hende skal cand.scienter også være gode til at arbejde i virtuelle teams og være i direkte dialog med kunderne. Også selvom dette ikke er traditionelle forventninger og kompetencer blandt ingeniører og naturvidenskabelige kandidater.
Hvordan er behovene skiftet?
World Economic Forums rapport, The Future of Jobs, giver spændende indsigt i en top 10 over de mest vigtige færdigheder for medarbejdere i 2020, holdt op imod 2015.
Her ser vi også, at SEL og emotionelle færdigheder spiller en nøgleroller og bliver mere relevant:
Konklusion
Konklusionen må være: Selvfølgelig kan du naturligt opbygge bedre sociale egenskaber gennem dit arbejdsliv - det er som bekendt aldrig for sent at lære noget nyt -, men hvad hvis det er præcist disse kompetencer, som kan skaffe dig dit drømmejob?