Gæstetip med Mogens Møller, CEO i Sleeknote.
Hej og velkommen til denne episode af Fredagsfeedback. Ugens tip er bragt af Mogens Møller, CEO for virksomheden Sleeknote. Herunder kan du, udover at læse episodens indhold, også få lidt flere detaljer om, hvordan Mogens forsøger at skabe en bedre feedbackkultur i Sleeknote.
Baggrund
Jeg stødte første gang på Mogens i podcasten Marketing Brief, som Emil Kristensen fra Sleeknote og Halfdan Timm fra Obsidian laver. Det er små 10 minutters episoder om online marketing. I én af episoderne havde de Mogens Møller som gæst, hvor han fortalte om deres kultur i Sleeknote. Den episode kan anbefales (ligesom mange af de andre, hvis du interesserer dig for online marketing).
Company Pulse
Herunder finder du flere detaljer, som ikke kunne være i tippet. Jeg håber, det er værdifuldt for dig.
Det første tip som Mogens Møller nævner, drejer sig om denne Company Pulse, som også er dét tip du formentlig har set i videoen.
Konkret sender han et spørgeskema ud én gang i kvartalet til alle virksomhedens ansatte, som de skal svare på. De bruger pt. Surveymonkey til at indsamle svarene, fordi det er nemt og relativt billigt. Han fortæller at en bekendt fra en anden virksomhed bruger et eller andet tool, men for ham var det.
De ting, han spørger medarbejderne om, er f.eks. hvorvidt de synes deres “Hackathon”-dag var god og bør gentages. Deres Hackathon er en dag off-site (denne gang i Aarhus centrum) fra 8:00 - 24:00 hvor alle i virksomheden arbejder på nogle konkrete projekter. Et andet spørgsmål går på deres “Pitch the roadmap”, som er en løbende begivenhed, hvor alle kan stille sig op i 2 minutter og pitche ideer. Spørgsmålene i Company Pulse går i denne sammenhæng på, hvordan Pitch the Roadmap kan gøres bedre: “Skal vi lade være med at afstemme efterfølgende om de bedste ideer? Eller skal vi have noget brainstorm mellem ideerne?”, fortæller Mogens.
Det er kun Mogens der læser svarene, og han håber selvfølgelig, at alle svarer. Men da de er anonyme, er det selvsagt svært at vide, hvem der ikke har svaret, hvis nogle mangler.
“Hvad ville være det første, du gjorde, hvis du var i mine sko i morgen?”
Til spørgsmålet “Hvad ville være det første, du gjorde, hvis du var i mine sko i morgen?” fortæller Mogens, at der er mange forskellige typer af svar. Nogle vil have bedre kontorstole, andre vil have mere frisk frugt og i sommerens varme er der også kommentarer om airconditionen. “Der kommer tusinde forskellige ting, og noget af det er brugbart og noget vi skal være opmærksomme på.” Han forklarer videre, at det selvfølgelig er meget individuelle holdninger, men at han særligt holder øje med om flere nævner de samme ting, fordi så handler de på det.
State of the Company
De kører månedligt et møde, de kalder “State of the Company”, hvor der bl.a. præsenteres nøgletal, men også trends i besvarelserne på den seneste Company Pulse. Dermed lukkes løkken i den feedback-cyklus, som Company Pulse er. Dette trin er utroligt vigtigt, når vi indsamler feedback i vores teams eller virksomheder for at vise, at vi handler på de input der kommer.
Mogens nævner specifikt, hvordan nogle af de ting, der nævnes i Company Pulse, ikke normalt ville blive nævnt til de ansattes direkte leder og dermed ikke blive hørt.
Kommentar fra en medarbejder
Jeg spurgte en anden medarbejder fra Sleeknote (Håber det er okay Mogens! ;)), hvordan det påvirker dem, at han gør de ting, som er nævnt her. Rikke, fortæller:
"Company Pulse gør ikke bare, at Mogens får en masse gode inputs til udviklingen af Sleeknote og en masse af de initiativer, vi afprøver, men også at vi som medarbejdere har mulighed for at forme den udvikling. Når vi fælles gennemgår de ting, der er kommet op i Company Pulse, føler vi os hørt og at vores inputs og feedback bliver taget meget seriøst. Det er noget alle virksomheder på den ene eller anden måde burde prøve."
Hvordan bliver jeres medarbejdere hørt?
Denne virksomhed er jo kun på størrelse med en lille afdeling (No offence! :-)), men det betyder, at du måske kunne overveje at bruge samme tilgang, hvis du er afdelingsleder for 20-50 mennesker. Hvad tænker du om det? Og hvad skulle første skridt være, for at komme i gang?
God fornøjelse!
Hver fredag udkommer en ny kort episode af #Fredagsfeedback. Små korte videoer med tips til bedre performance og trivsel gennem feedback.