Vi har interviewet Torben Wiese som er stifter af firmaet Habitmanager, der igennem 15 år har arbejdet med vanebrydning og vaneopbygning igennem foredrag og workshops. Han er forfatter til bøgerne: “Bryd Vanen” og “Bøj Fisken”. Vi snakker bl.a med Torben om, hvordan vaner påvirker dig som person, og hvad kollektive vaner i et team kan betyde for jeres samarbejde og produktivitet.
Hvad er en vane?
Hvornår definer man, hvornår noget er en vane, og ikke en bevidst handling? Definitionen på en vane er: "En ubevidst handling som gentages igen og igen over tid." En ting er blevet en vane, når man ikke tænker over, hvad man skal gøre. Hjernen kan godt lide vaner af 3 grunde; de er tidsbesparende, de føles trygge og man får en belønning på forhånd.
Hvordan kan man så skabe en ny vane? Ifølge Torben Wiese bliver alle vaner ændret på et tidspunkt, fordi der hele tiden sker forandringer i vores liv. Vi har 3 forskellige kategorier, som vi arbejder med: de fysiske vaner, de tankemæssige vaner og de følelsesmæssige vaner. Hvis du vil lave en ny vane er det vigtigt, at du spørger dig selv; hvad du gerne vil opnå med den nye vane? og hvad du gerne vil undgå? Hvad er udbyttet af den eventuelle nye vane? Det kan være, at du vil opnå større motivation, skabe bedre ydelser, osv.
Det er et spørgsmål om planlægning, men også et spørgsmål om eksekvering. Mange folk er rigtig gode til at planlægge, men de er ikke gode til at eksekvere. Du skal kigge på hvilke planlægningsværktøjer du bruger, og hvordan de fungerer, da det er her, at ændringen skal komme fra. Vi spurgte, om der er forskel på, om vi taler vaner i vores arbejdsliv eller privatliv? Ifølge Torben, så er en vane en vane. Selvfølgelig er der mere “elastik” i de vaner som vi har derhjemme, men generelt set, så er en vane en vane.
Læs mere om feedback.
Vaner på arbejdspladsen
Hvis vi snakker om kultur på arbejdspladsen og gerne vil opbygge et stærkt team, hvordan kan man så opnå dette? Ifølge Torben så skal man starte med at spørge sig selv; hvorfor vil vi gerne have et godt team? Hvad vil vi gerne opnå med det? Vil vi f.eks. gerne øge vores omsætning? Vil vi vise medarbejderne, at vi sætter pris på dem eller hvad er det som vi vil opnå med et stærkere team?
Overordnet findes der tre grupper af mennesker på en arbejdsplads: Fortrukne (det er de mennesker, du spiser frokost med, du ved, hvad deres børn hedder osv.), OK´ere (det er de mennesker, som du ikke kender så godt, men jeg hører kun godt om dem) og afskrevne (det er mennesker, som du slet ikke ved hvad laver, de viser ingen interesse i andre kollegaer osv.). I et stærkt team er alle mennesker som minimum OK´ere, og alle føler sig trygge. Derudover så er det alles ansvar, og ikke kun et ledelsesansvar at ændre på et teams vaner.
Tjek eventuelt artiklen om: mødeledelse.
Hvordan bryder vi så en dårlig vane? Der findes ikke noget quick fix, fortæller Torben. Du skal undgå dem igen og igen, og det er nemmere sagt en gjort. Du kan evt. have nogle mærkater eller nogle post-its hængende i dit skab, for at minde dig om, hvad det er du skal ændre, og til sidst bliver det en vane. Det kan være, at du skal holde op med at spise slik, og så kan du have nogle post-its hængende, hvorpå der står “Jeg er ikke slikspiser”.
Konklusionen er altid at huske på, at det er dig selv og ingen andre som har hovedansvaret for dine vaner, dvs. du kan ikke lægge ansvaret over på andre. Det handler om selv at tage ejerskab.
Hvis du har lyst til at høre mere om vaner ifølge Torben Wiese, så tryk her.