FredagsfeedbackSamarbejde

#43 Én fejl, og god feedback er spild af tid

Selv din bedste feedback, givet på det rigtige tidspunkt og under de rette forhold kan risikere at være spild af tid.

Denne episode viser tydeligt, hvordan vi falder i, når vi velmenende giver feedback. Det er også andre typiske fejl. Se 10 af dem her.

For det handler om at ændre adfærd. Men hvordan virker god feedback?

Hvordan ændrer feedback adfærd?

Feedback kan ændre adfærd, ved, at modtageren reflekterer og “omdanner” det du siger til noget som giver mening hos dem.

  1. Feedback skal forstås af modtageren

    Spørg om det giver mening. Få eventuelt modtageren til at sætte ord på det også, så de kan stille afklarende spørgsmål.

  2. Feedback skal omdannes til modtagerens verden

    Om modtageren gør det bagefter eller i jeres samtale, så giver feedbacken først værdi, når modtageren kan se, hvordan han/hun kan gøre det, du siger.

  3. Feedback i hverdagen skal helst være i “ental”

    Dette er videoens hovedpointe og typiske fejl medarbejdere og ledere begår. Begræns dig som afsender, ved at fokusere på én eller få ting.

Tippet i denne video viser tydeligt, hvordan vi bliver snydt af en god stemning eller god modtagelse, og vælger snakker videre.

Vi må stoppe op.

Og efterlade modtageren med vores primære feedback, så vores ord ikke udvander den indledende dialog.

Trivsel på baggrund af god feedback, stiger især, hvis den gode feedback er understøttende (og ikke kritiserende) – det er første del af videoen et godt eksempel på!

Se også videoen og andres kommentarer på LinkedIn

Hvor kunne du med fordel give mere fokuseret feedback? Reflektér nu – omdan dette tip til din egen hverdag. Ellers får du heller ikke noget ud af det. 🙂

Tak fordi du kiggede med og på gensyn!

Se andre episoder af Fredagsfeedback