Forside
/
Kundecases
/
Sådan bruger it-branchens bedste arbejdsplads feedback til at gøre deres værdier konkrete

Delegate

Sådan bruger it-branchens bedste arbejdsplads feedback til at gøre deres værdier konkrete

Hvordan undgår man, at virksomhedens værdier blot ender som flotte ord på en hjemmeside – og i stedet bliver en meningsfuld rettesnor for ens arbejde?

Det har Sara Tugcu Pedersen et godt bud på.  

Hun er Senior Consultant og teamleder i Delegate. Det er et it-konsulenthus på 200+ medarbejdere, der arbejder med Microsoft-produkter. De er i øvrigt kåret til IT-Branchens Bedste Arbejdsplads (og IT-branchens bedste arbejdsplads for kvinder) i 2022.

”I Delegate har vi 3 værdier: nærvær, gensidighed og anerkendelse. I arbejdet med disse værdier har de feedback-teknikker, vi har lært af Feedwork, været guld værd,” fortæller Sara.

”Feedback har altid været vigtigt for mig, men komplekst. Jeg manglede en ramme for det. Efter at have lært nogle af Feedworks værktøjer at kende er det blevet mere overskueligt og nemmere at implementere. Jeg elsker, at man kan tage en lillebitte ting, teste det af ret simpelt og så skalere op derfra.”

Sara bruger især feedback to steder til at understøtte Delegates værdier. Det sker i relationen til kunderne og i relationen til medarbejderne.

Så lad os blive helt lavpraktiske og vise dig, hvordan en dygtig teamleder har implementeret nogle relativt enkle teknikker i hverdagen:

1) Sådan kan feedback styrke relationen til kunderne

Når Sara har afsluttet et projekt med en kunde, booker hun altid den projektansvarlige til et feedback-møde på ca. 1 time. Sammen med mødeindkaldelsen sender hun 2-3 spørgsmål, som den projektansvarlige kan forberede sig på.  

”Jeg stiller med vilje ikke mere end 2-3 spørgsmål for ikke at overvælde folk og booker mødet i god tid, så de har tid til at reflektere,” fortæller Sara. ”Men ofte virker disse spørgsmål som dåseåbner for en masse andre ting, som kunden kommer i tanker om. En del af det kan jeg bruge med det samme, og resten kommer i en idébank.”

Sara bruger fx teknikken ’Hvad er den ene ting’ sådan her:

  • Hvad er en ting, jeg gjorde rigtig godt i forbindelse med x på projektet?
  • Hvad er en ting, jeg gjorde mindre godt i forhold til y på projektet?

Hvad får Sara så ud af disse feedback-sessioner?

”For det første er det en virkelig god måde at slutte et projekt af på, fordi kunden får lejlighed til at reflektere og være ærlig om, hvordan samarbejdet er gået. Jeg bliver stærkere på, hvad jeg er god til, og hvad der fungerer. Det kan være virkelig svært selv at finde ud af, hvilken værdi man skaber. På den måde får jeg input til, hvad jeg gør, der virker godt – og hvad der kan være mine udviklingspunkter fremover.”

Udover at bruge feedback som en god afslutning på en kundeopgave, bruger Sara også værktøjerne til at inspirere sine medarbejdere og kolleger i, hvordan de kan bruge feedback i deres egen udvikling:

2) Sådan gør Sara sine medarbejdere dygtigere med feedback

”Jeg opfordrer altid mine medarbejdere og kolleger til at søge feedback undervejs. Jeg sparrer med dem om, hvordan de indkalder til et feedback-møde, og hvad der kan være gode spørgsmål til sådan et møde. Og så taler vi sammen om, hvordan det gik, og hvad de kan bruge feedbacken til.”

Sara uddyber:  

”Jeg taler åbent med mine medarbejdere og kolleger om, at det er et fælles ansvar at opsøge læring. Vi taler også om, at det er ok at sige fra – man må gerne sige ’nej, det passer dårligt lige nu’, når nogen gerne vil give en feedback.

Og så har de fundet ud af, hvordan man præcist gør, og hvad der er den bedste måde at formulere det på, så der ikke bare går sandwich-model (modellen består i at give 1) positiv feedback 2) konstruktiv kritik 3) positiv feedback igen, red.) i den.

"På den måde oplever mine medarbejdere, at de får mandat til at tage deres udvikling i egen hånd. Den måde, de kan blive styrket af at tage et lillebitte feedback-værktøj og implementere det, er spændende og virkelig fedt at opleve.”

Om Sara synes, at andre kunne få gavn af at lære feedback-værktøjer?

”Jeg vil nok nærmere spørge: Hvem kunne ikke få glæde af det? At have værktøjer til at kunne mestre en feedback-situation er et fundament, vi alle burde have, ligesom at jeg synes, at vi burde have ”sådan ordner du din skat” på skoleskemaet. Det handler om, hvordan du begår dig som menneske. Så efter min mening er det relevant for alle medarbejdere i alle organisationer.”

Vil du, ligesom Sara, skabe en endnu bedre feedback-kultur hos jer?

Så er du velkommen til at booke en halv times gratis sparringsmøde med Mikkel, hvor han spørger ind til jeres ønsker og udfordringer.  

Det foregår over Teams, og du kan booke dig ind i hans kalender her.

Specialer som har været i brug

Metoder anvendt i casen

Vores konsulent

Kontakt vores konsulent på opgaven, hvis du er nysgerrig på at høre mere.

Danni Liljekrans

Danni Liljekrans

Partner
51 80 18 03

Læs flere kundecases

Læs om tidligere projekter og samarbejder med vores kunder. Måske har I lignende udfordringer?

SULTEN EFTER MERE? FÅ EN SMAGSPRØVE her

Eller kontakt os med det samme, og lad os tage en snak.