Feedback er ofte misforstået – det er ikke personlig kritik.
Af Mikkel Norqvist, medstifter, Feedwork
Vi lever i et samfund, der konstant opfordrer os til forbedring og optimering. Vi skal præstere bedre på kortere tid og med færre omkostninger. Men hvordan gør man det, hvis ikke man ved, hvor man kan blive bedre? Danskerne har alt for stor berøringsangst, når det kommer til at give hinanden feedback. Vi undgår det helst, da vi ikke bryder os om konfrontationen.
Men hvorfor er det sådan? Hvorfor bliver vi så konfliktsky, når det kommer til den mere dybdegående feedback, der ikke bare indebærer en entusiastisk highfive?
Med baggrund i militæret og som elitesportsudøver ved jeg netop, hvor vigtigt det er at kunne give og modtage feedback på en konstruktiv måde.
Som hold er du aldrig stærkere end den svageste, og den talemåde gælder især på arbejdspladsen. Men det er svært at blive bedre, hvis ikke man bliver gjort opmærksom på de steder, der kan forbedres. Derfor stiftede jeg sammen med min forretningspartner Feedwork, hvor vi det seneste år har arbejdet med feedback-kultur i nogle af de største virksomheder i Danmark.
Danskerne skal blive bedre til at håndtere feedback. Det skal gøres til en naturlig del af hverdagen og et større fokuspunkt i virksomheder. Ved at indføre en sund feedbackkultur på arbejdspladsen kan man opnå store fordele. Ikke nok med at trivslen og motivationen stiger, kan det faktisk også ses på bundlinjen. F.eks. skifter omkring 30 pct. af de danske lønmodtagere hvert år job, men man kan nedbringe det tal med knap 15 pct. ved jævnlig feedback. Udregninger viser, at det giver en besparelse pr. medarbejder på knap 10.000 kroner om året.
Men den gode feedback-kultur kommer ikke af sig selv – den skal plejes og prioriteres. Og vigtigst af alt, den skal afmystificeres og gøres håndgribelig. I stedet for årlige MU-samtaler, som er ineffektive og utilstrækkelige, bør vi implementere en daglig eller ugentlig feedback. Det er de færreste, der tager punkterne fra den årlige samtale med sig hjem og gennemarbejder det hele. I stedet ville en løbende feedback gøre det spiseligt.
Ifølge Stanford-professor Clifford Nass kan den gennemsnitlige medarbejder ikke klare mere end ét kritikpunkt om dagen, men hvorfor så ikke tage det enkelte kritikpunkt i egen hånd og afgøre, hvad det skal omhandle? Det kan gøres ved at efterspørge feedback noget oftere og på den måde tage ansvar for sin egen udvikling.
Feedback er ofte misforstået. Det er ikke personlig kritik. Det er værktøjer til at forbedre og optimere præstationer i hjemmet, på arbejdspladsen eller et helt tredje sted, og vi skal alle sammen turde gribe det an. Vi skal efterspørge feedback i langt højere grad – og turde blive bedre.
Link: https://www.business.dk/debat/konfliktsky-ledelse-skaber-medarbejderflugt