Karismatisk ledelse. Hvilken leder ønsker ikke at praktisere dette? Karisma er nemlig et dejligt, positivt ladet ord, der dækker over evnen til at inspirere, motivere, drage og fastholde lytteres opmærksomhed.
Vi kender det alle sammen. Vi præsenterer foran en gruppe af mennesker, og det er, som om det ikke helt slår til. Man prøver desperat at gribe de andres opmærksomhed, men alligevel fanger du Ole i at tjekke Facebook under bordet, og Stine stirrer upåvirket ud af vinduet, mens du scanner lokalet efter blot et enkelt par øjne, der er rettet mod dig.
Med en skuffet følelse i maven afslutter du din præsentation og bliver afløst af Karina, der nu skal afholde sin præsentation. Du ser med ét, hvordan rummet lever op, og hurtigt er alle betaget af det, Karina siger – griner, stiller spørgsmål og nikker anerkendende. Du ærgrer dig over, at du ikke har samme tiltrækningskraft, som Karina har, og trøster dig selv med, at du bare ikke har samme karisma som hende.
For det er netop den opfattelse, mange har: at det karismatiske lederskab er et unikt talent – skænket af Gud eller andre højere magter – som nogle har og andre bare ikke har. Men hvad nu, hvis det ikke er sådan?
I dette blogindlæg vil vi udforske, hvad karismatisk ledelse egentlig indebærer, hvilke fordele det bringer med sig og – måske vigtigst af alt – hvordan du kan blive en mere karismatisk leder.
Rygraden i karismatisk ledelse
Karismatisk ledelse trækker på tre afgørende elementer: power, empati og nærvær. Disse tre hjørnesten udgør rygraden i det karismatiske lederskab og er afgørende for at opnå ægte engagement og loyalitet.
De tre hjørnesten er:
- Power: Kropssprog og stemmeføring spiller en altafgørende rolle og er med til at skabe en naturlig autoritet.
- Empati og varme: Skab et miljø, hvor medarbejderne føler sig komfortable og tilpas.
- Nærvær: En karismatisk leder har evnen til at være fuldt tilstede i nuet, hvilket faciliterer ægte forbindelse og samhørighed med teamet.
De tre fundamentale træk inden for karismatisk ledelse manifesterer sig både i vores kropssprog og vores måde at tænke på. Derfor er det vigtigt at fokusere på at indstille sit mindset ordentligt for at kunne formidle et effektivt kropssprog. Denne form for ledelse handler i bund og grund om at skabe personlig tiltrækningskraft, samtidig med at man er i stand til at aflæse og forstå andres adfærd på et dybere niveau.
Læs mere: Skab en sund læringskultur gennem coaching og nysgerrighed
Besidder den karismatiske leder et talent givet af Gud?
Når vi ser en karismatisk leder, som Karina i eksemplet ovenfor, der kan samle folk omkring sig, inspirere til handling og få alle til at føle sig som en del af noget større, kan vi ikke lade være med at undre os: Er karisma noget, der er indbygget i nogle få udvalgte fra fødslen af, som om Gud har uddelt en særlig gavepakke til dem?
I 1875 blev karisma faktisk defineret som ”a special spiritual gift or power divinely conferred, talent from God”. Hvis vi tager denne definition for gode varer, så er det helt bestemt noget, man er født med – ikke blot født med, men en velsignet gave, som Gud har tildelt netop dig. Men svaret på spørgsmålet er faktisk både ja og nej.
Det er sandt, at nogle mennesker synes at være født med en naturlig udstråling og tiltrækningskraft. De har den der "x-factor," der gør, at folk bare vil følge dem. Men det betyder ikke, at karisma er en eksklusiv klub for de udvalgte få. Karisma er ikke noget, der er forbeholdt en bestemt gruppe mennesker. Det er faktisk noget, der kan udvikles og forbedres af enhver, der er villig til at arbejde på det.
Professor i organisatorisk adfærd ved University of Lausanne, John Antonakis, har nemlig gennem studier vist, at karisma kan tillæres. Særligt har Antonakis beskæftiget sig med karismatisk lederskab, og udviklet et redskab kaldet charismatic leadership tactics (CLT), der kan hjælpe ledere til at fremstå mere indflydelsesrige, troværdige og kompetente.
Så selvom nogle måske har fået en tyvstart i livets karisma-spil, er evnen altså ikke noget, der er forbeholdt en lille elite.
Fordele ved karismatisk ledelse
Men måske tænker du: Kan det ikke være lige meget, om jeg er karismatisk eller ej – jeg skal vel bare udføre min funktion som leder? Stiller du dette spørgsmål, er det formentlig fordi, du ikke er klar over alle de fordele, som karismatisk ledelse bringer med sig.
Studier har vist, at karismatiske ledere skaber et miljø, hvor medarbejderne bedre identificerer sig med virksomheden, hvilket gør, at medarbejderne er mere involverede i deres arbejde, er mere tilfredse og præsterer bedre.
Ja, faktisk er karismatisk ledelse noget, der kan aflæses direkte på bundlinjen. John Antonakis lavede således i 2015 et studie med tre andre forskere, som viste, at karismatisk ledelse gav et boost i produktiviteten på knap 20%. Studiet inddelte en gruppe medarbejdere i tre grupper:
- Den første gruppe modtog en normal tale med instruktioner (kontrolgruppen)
- Den anden gruppe modtog den samme tale + en økomisk bonus (bonusgruppen)
- Den tredje gruppe modtog en karismatisk tale, uden bonus (karismagruppen)
Studiet viste, at de mest produktive medarbejdere skulle findes i bonusgruppen. Deres produktivitet var 20% bedre end kontrolgruppen. Men næsten lige så produktive var altså karismagruppen. Samtidig kunne man se, at karismagruppen var den medarbejdergruppe, der havde færrest udgifter forbundet med deres arbejde. Den var nemlig hele 18,9% færre udgifter end kontrolgruppen. Bonusgruppen, som ellers var den mest produktive, havde omvendt cirka 10% flere udgifter end baseline.
Studiet viste altså, at det tyder på, at medarbejdere, der har karismatiske ledere både, er mere produktive og betydeligt mere omkostningseffektive. Derfor er karismatisk ledelse altså ikke bare et eller andet fluffy begreb – det er en konkret og vigtig evne, der kan have konkrete og positive indvirkninger på bundlinjen.
8 veje til mere karismatisk ledelse
Antonakis har identificeret 12 charismatic leadership tactics (CLT), der er med til at skabe karisma hos en person, hvor han har draget inspiration fra berømte taler. Overordnet omhandler disse otte temaer:
- Benyt metaforer og analogier
Metaforernes kraftfulde effekt formåede Martin Luther King at udnytte i sin tale ”I Have a Dream”, da han eksempelvis beskrev de sorte amerikaneres livssituation, som havende ”received a bad check”. Metaforer gør et budskab nemmere at forstå og huske.
- Fortæl historier og anekdoter
Personlige historier og anekdoter skaber et samhørighedsforhold mellem taler og lytter, hvilket er særlig relevant, hvis magtforholdet er ulige. Et eksempel på en, der formåede at benytte personlige anekdoter til sin fordel, var Barack Obama i løbet af valgkampen i 2008.
- Benyt kontraster
”Don’t ask what your country can do for you, ask what you can do for your country” udtrykte John F. Kennedy. Antonakis fremhæver kontrasten som et godt redskab til at tydeliggøre sin position med en fordelagtig dramatisk effekt.
- Stil retoriske spørgsmål
I folkeskolen lærer de fleste at benytte retoriske spørgsmål til at fremhæve en pointe. Det engagerer lyttere ved at opfordre til kritisk refleksion, som da Sojourner Truth holdt den berømte tale ”Ain’t I a Woman?” til Women’s Convention i 1851.
- Benyt tre-delte udsagn
”Vi har det bedste produkt. Vi har de bedste ansatte. Men vi nåede ikke målet”. Fordelen ved denne taktik er, at pointen fremhæves skarpt og præcist samtidig med, at lytterne har nemmere ved at huske tre præcise pointer.
- Reflekter over gruppens følelser
Din troværdighed styrkes, hvis du er i stand til at reflektere rummets herskende følelser, som eksempelvis: ”Jeg ved, hvad I alle tænker. I er skuffede, og ligeså er jeg, for vi har alle arbejdet hårdt for at nå målet”.
- Sæt høje mål og udstrål overbevisning om at de kan nås
Ghandi formålede at stille høje mål med stor overbevisning: ”India will wrench with nonviolence her liberty from unwilling hands”. At stille høje mål og selv være foregangsmand styrker troværdigheden, giver gåpåmod og tydeliggør virksomhedens vision.
- Benyt forskelligt toneleje, ansigtsudtryk og fagter
Det sidste punkt fremhæver non-verbale egenskaber, når et budskab skal leveres. Benyt dit kropssprog til at fange opmærksomhed, fremhæve vigtige pointer og gør dine visioner visuelle gennem fagter.
Der er inspiration at finde i ovenstående punkter, hvis du ønsker at blive mere karismatisk, når du skal sprede et budskab offentligt. Hos Feedwork lægges der altid vægt på, at man kun bliver god til noget, hvis man øver sig, og ligeså gør Antonakis. Hans studier har vist, at medarbejdere vurderer deres ledere 60% dygtigere, efter de blev trænet i disse taktikker, og en helt essentiel del af denne træning var konstant og løbende feedback.
Så hvis du gerne vil kunne fange et rum på samme måde, som Karina kan, så prøv at flette en metafor ind, stil et retorisk spørgsmål og prøv at fang lytternes opmærksomhed ved at variere toneleje og fagter. Og helt essentielt; øv dig og opsøg løbende feedback – så tjekker Ole ikke sin Facebook til din næste præsentation.
Nu ved du lidt om karismatisk ledelse, prøv eventuelt også at læse om: autentisk ledelse