God feedback, dårlig feedback, positiv feedback eller negativ feedback. Termerne er mange og de kan være forvirrende. Nogle gange så forvirrende, at det kan skabe misforståelser og uklarhed. Derfor vil vi introducere begrebet kvalitet i relation til feedback.
Disse elementer er centrale i feedback af høj kvalitet
Feedback af lav kvalitet kan se ud på mange forskellige måder. Den kan være virke udstillende. Den kan være tom for information. Den kan være forvirrende. Den kan opfattes nedladende. Den opfattes irrelevant. Alle disse ting er ikke hensigtsmæssige, hvis vi vil bruge feedback til at skabe stærke relationer og gode præstationer.
For at sikre at din feedback bliver opfattet som givende, motiverende og udbytterig kan du holde øje med disse 3 ting, når du giver feedback:
- Hav afsæt i en hensynsfuld intention
Det er helt centralt at din gode intention skinner igennem i din feedback. Modtageren må aldrig være i tvivl om, at du er i gang med at investere i netop dem. Feedbacken skal altså bunde i et ønske om at skabe læring, udvikling, forstærke adfærd, styrke modtagerens selvbillede eller anerkende modtageren. Hvis din hensynsfulde intention skinner klart igennem, kan du (næsten) levere din feedback på hvilken som helst måde.
Det modsatte af en hensynsfuld intention med modtageren i centrum ses, når feedback gives som afløb. Fordi du har brug for at sige noget, uagtet hvad modtageren kan bruge det til.
- Motivér til læring
Feedback og læring hænger tæt sammen, men må ikke forveksles. Bare fordi du har givet feedback, betyder det ikke, at modtageren har lært noget. Vi sigter efter, at feedback skaber et læringsudbytte, og at din gode pointe bliver taget ind hos modtageren. Ellers vil feedback i mange situationer føles som spild af tid, og ingen gider at spilde tiden. Derfor skal vi forsøge at give os selv gode vilkår for at skabe læring sammen med modtageren.
Her er en liste med ting, som kan øge sandsynligheden for læring:
- At modtageren har tillid til dig
- At du er en troværdig afsender af netop denne feedback
- At modtageren kan genkende sig selv i din feedback
- At modtageren har accepteret at få feedback fra dig, netop nu
- At du bruger konkrete eksempler i din feedback
- At din feedback præsenterer et attraktivt udbytte
- At modtageren oplever at have medbestemmelse
- At feedbacken indeholder information
- At du og modtageren er i et stabilt følelsesmæssigt stadie
- Skab en bæredygtig praksis
Må man nu heller ikke anvende unødvendig plastemballage i sin feedback? Vi skal ikke tale om plastik nu - vi skal derimod kigge på bæredygtighed i forhold til relationer. Det nytter nemlig ikke, at din feedback ”nedslider” relationen til din modtager, således at han i fremtiden ikke vil opsøge dig for feedback. Du skal derfor stile mod at sikre en motivation, medinddragelse og balance i din feedback. Du kan blandt andet komme langt ved at overveje forholdet mellem din fastholdende og korrigerende feedback. Centrerer din feedback sig om fejl eller styrker hos din modtager?
Et studiet af Paul Green viser faktisk, at vi undgår kilder til kritisk feedback, hvis det er muligt. For hvem gider egentlig høre på den kollega som udelukkende tilbyder fejl-fokus og hård kritik? Vi har altså ikke råd til, at feedback kommer til at have stor negativ indflydelse på relationen til vores kollegaer.
Et mindset frem for en model
Du fornemmer måske, at disse rammer efterlader meget plads til, at du selv tilrettelægge din feedback – og det er helt korrekt. Dette er ikke en guide til, hvordan du giver din feedback, men nærmere et mindset, som du med rette kan lægge ned over din tilgang til feedback.
Hvis du vil høre mere om hvordan du bliver skarp til at modtage feedback, kan du høre denne episode af podcasten Feedwork Radio.