Gratis webinar: Få styr på dig selv og teamets spilleregler
Forside
/
Viden
/
Artikler
/
At lede opad: tips til medarbejdere og ledere

At lede opad: tips til medarbejdere og ledere

12/9/2024
Artikler
Ledelse

Forestil dig en virksomhed, hvor alle kommunikerer frit. Alle leder og medleder hinanden og bidrager til at forbedre virksomhedens kultur.

Et team der leder opad

Forestil dig en virksomhed, hvor alle kommunikerer frit. Alle leder og medleder hinanden og er med til at forbedre virksomhedens kultur. Traditionelle ledelsesmønstre, som tidligere har været drevet af hierarki og magt, er nu skiftet ud med en fælles følelse af medansvar. 

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men det kan faktisk godt lykkes at komme et godt stykke af vejen. Situationen beskrevet ovenfor er et lille glansbillede af, hvad det vil sige at arbejde i et arbejdsmiljø, som er præget af medarbejdere, som leder opad.

Hvad betyder det at lede opad?

At lede opad handler om at påvirke og have medansvar for forholdet til dine overordnede i organisationen. Man snydes måske til at tro, at fordi der er ledelse i titlen, at det så kun involverer en indsats af ledelsen. Men det er faktisk ikke tilfældet. 

At lede opad kræver en proaktiv tilgang, hvor du som medarbejder hjælper dine ledere med at træffe bedre beslutninger og sammen forstå behov og udfordringer. At lede opad kan være et forbedrende element af forholdet mellem medarbejder og leder og kan forbedre medarbejdertrivslen helt generelt.

At der bliver skabt en kultur af regelmæssig, gensidig og udviklende feedback kan have en enorm positiv betydning for din organisation - ikke kun internt, men også eksternt. 

Læs mere: Feedback & dialog

Hvorfor er det vigtigt at lede opad?

Evnen til at lede opad kan have stor betydning for din karriereudvikling og virksomhedens overordnede succes. Ved at sikre klar kommunikation, gensidig forståelse og vedvarende samarbejde kan du skabe værdi for både dig selv og organisationen. Eksempelvis:

  • Forbedret beslutningstagning:
    Ved at lede opad kan alle nemmere bidrage til mere informerede beslutninger på ledelsesniveau. Denne forbedrede beslutningstagning kan føre til hurtigere tilpasning til markedets krav og bedre reaktion på konkurrenternes bevægelser. Dette øger samtidig også virksomhedens evne til at konkurrere effektivt.

  • Innovation og tilpasningsevne:
    En kultur, hvor alle lag i virksomheden aktivt bidrager med ledelse opad, fremmer samtidig en åben dialog omkring idéer og innovation. Dette kan resultere i forbedrede processer, hvilket giver virksomheden en konkurrencefordel ved at differentiere sig fra konkurrenter og imødekomme kundernes behov mere effektivt.

    Læs mere: Distribueret ledelse: Øget autonomi og innovation 
  • Bedre og bredere kommunikation:
    Ved at alle lag i virksomheden kommunikerer på tværs, skabes der en bedre kommunikationskultur. Jævnlige samtaler eller feedback er altså med til at normalisere og effektuere en kommunikationskultur, som bliver nemmere for flere af virksomhedens medarbejdere og ledere at følge.

    Læs mere: Relationel ledelse

Sådan leder du opad – 5 praktiske tips til medarbejderen

Du tænker måske: det lyder godt, men også urealistisk. Svaret er nej! Det kan faktisk godt lade sig gøre og vi vil gerne hjælpe dig til at forstå hvordan.

Det kan virke utrolig grænseoverskridende at skulle i gang med at implementere og benytte opadgående ledelse. Det kan også føles helt unaturligt eller endda ubehageligt at give sig i kast med. Men ikke desto mindre er det utrolig vigtigt at have en vis grad af opadgående ledelse i en virksomhed. 

Medarbejdere udgør som regel størstedelen af en virksomhed. Ligesom en myretue ikke fungerer uden arbejdsmyrerne, kan en virksomhed heller ikke fungere uden medarbejdere. Det er en typisk misforståelse, at ledere er mere kompetente end sine medarbejdere. Medarbejdere er faktisk dem, som kender mest til de udfordringer, virksomheden kan støde på. Derfor: 

  1. Hold ikke igen med ideer og inputs
    Den kreative proces, der sker, når vi går i 'løsningsmode', er sundt for både din, din leders og dine kollegers udvikling. Dine ideer kan være med til at forbedre og udvikle kulturen i din virksomhed. Du kan f.eks. starte med at spørge:
    “Er det i orden, at jeg deler nogle ideer og input, som jeg har fået til …?”

  2. Forbered dig
    Ideer og løsninger kan give nok så meget mening, men intet værdi, hvis ikke de understøttes korrekt. Uden ordentlig forberedelse og tilstrækkeligt med data til at understøtte dit input, er det både spild af tid for dig og din leder. Vær skarp, forberedt og samtidig åben for fejl og mangler. Det er ikke altid, at vi ser alle faldgruber for vores egne ideer.

  3. Gør din leder tryg
    Forstå din lederes behov og sæt dig ind i deres konkrete situation og udfordringer. Kom forberedt, med belæg for din påstand og med empati. Tilgå din leder, som du ønsker, at blive tilgået af dem.
    Eksempelvis: “Jeg har lagt mærke til vores udfordring med … og jeg har fået en idé til at imødekomme det bedst muligt. Er du interesseret i at høre mine input?”

    Læs mere: Hvad er assertiv kommunikation?

  4. Vis selvtillid og vær ikke bange for at tage styringen
    Selvom det føles unaturligt at påtage en styrende adfærd overfor din leder, er det utrolig sundt for både dig selv og din leder. Det skaber en dynamik, som fostrer en løsningsorienteret tilgang i stedet for en traditionel envejs-løsning. Her er det en god ide at forberede, hvordan du vil formulere dig, så du fremstår handlekraftig og selvsikker. Eksempelvis:
    “Jeg har observeret, at vi har en udfordring, og jeg føler mig sikker på, at løsningen findes ved at …”
    Her er tip nr. 2 om forberedelse essentielt, for at du fremstår troværdig.
  5. Gå forrest for alles skyld
    Hvis der ikke er nogen, som starter bølgen, sker der aldrig noget. Vær ikke bange for at udfordre normen på din arbejdsplads. Ideer, som er velforberedt, velunderbygget og godt viderebragt, vil sjældent blive taget dårligt imod. Det kræver mod at være en first-mover og vi ved, at alle kan, hvis bare de tør. Vær ydmyg for processen. Det kan tage noget tid at omforme en kultur, og det kræver tryghed og balance i virksomheden for at lykkes.

    Læs mere: Psykologisk tryghed

Lad dine medarbejdere lede dig - 3 praktiske tips til lederen

Som sagt, kræver det altså en indsats fra medarbejderne, at lede opad. Dog kan det være utrolig udfordrende som medarbejder at gennemføre en succesfuld opadgående ledelsesstil på egen hånd. Det kræver åben og nysgerrig tilgang fra dig som leder. Forsøg dig derfor som leder at forstå, hvad der ligger bag dine medarbejderes tiltag og gør dem trygge i at kunne komme til dig med forbedringer, forslag, ideer og input.

Læs mere: Styrkebaseret ledelse: Frigør potentialet i dit team

Vi har samlet 3 tips til dig, som er leder eller mellemleder, for at hjælpe dig på vej til at fostre en opadgående ledelse:

  1. Del ud af dine eller virksomhedens forbedrings- og udviklingspunkter
    På denne måde gør du dine medarbejdere opmærksomme på, hvor de kan bidrage og formålet står klart. Samtidig er det med til at udtrykke både sårbarhed og styrke i at være transparent om eventuelle forbedrings- og udviklingspunkter.

  2. Være åben, nysgerrig og aktiv
    Medarbejdere, der viser tegn på at ville forbedre eller udvikle på noget inden for virksomheden er guld værd. Nogle medarbejdere tager ikke skridtet selv, så sørg for at byde dem på aktivt banen, når muligheden opstår.

    Læs mere: Coaching & nysgerrighed

  3. Italesæt, at du er åben for input
    Sæt ord på og vær tydelig om, at du er åben for nye input og at du har tillid til, at dine medarbejdere har kompetencerne til at hjælpe med eventuelle udfordringer i virksomheden. Som nævnt ovenover er det en regelmæssig misforståelse at udvikling- og forbedringsideer kun kommer fra ledelsen. Alle inputs og vinkler kan bidrage til at finde de bedste løsninger. 

Vi håber, at denne artikel har givet dig blod på tanden til at implementere opadgående ledelse og til at lære at lede opad. Hvis I oplever mangel på kommunikation, en lav grad af psykologisk tryghed eller er nysgerrige på feedbackkultur, så tøv endelig ikke med at kontakte os.

Skriv din mail og få adgang til ressourcen

Når du indtaster din mail giver du os mulighed for at holde kontakten. Vi skriver når der er nye ressourcer, artikler eller podcasts.

Noget gik galt, prøv venligst igen!
Af
Morten Melby
Partner
+100
Virksomheder har brugt os

Fra forandring til styrke

Opdag hvordan Feedworks ledelseprogrammer kan forberede dig og dit team til en konstant skiftende verden

Book gratis sparring

Få mere viden

Et team der leder opad
At lede opad: tips til medarbejdere og ledere

Forestil dig en virksomhed, hvor alle kommunikerer frit. Alle leder og medleder hinanden og bidrager til at forbedre virksomhedens kultur.

Webinar: Få styr på dig selv og teamets spilleregler

Et webinar om selvledelse og psykologisk tryghed i stærke præstationer

Webinarer
Psykologisk tryghed
Lær mere
Kolleger der er til et møde
Sådan tager du den svære samtale

Det kan være utrolig udfordrende at tage den svære samtale med dine medarbejdere eller kolleger. Måske du selv har oplevet det i privatlivet, hvor en svær samtale skulle tages eller en dårlig nyhed overleveres.