I Løvens Hule hører vi ofte Jesper Buch kækt sige: ”Ja ja, det er da et fint produkt, I har. Det vil jeg godt give jer. Men jeg er egentligt interesseret i at vide, hvornår jeg kan forvente at få min investering igen?”. Hvis Feedwork en dag sad i den varme stol i DR’s filmstudie, kunne samme spørgsmål forventes. For ja, vi skal da kunne tale med hinanden, og det er vigtigt, at medarbejdere trives og er motiverede. Men hvad med bundlinjen? Er det overhovedet profitabelt på sigt at investere i feedback?
Der skal ikke være nogen tvivl om, at feedback skaber profit af andre veje end nedskæringer og effektivisering. I stedet for at skære ned i antallet af medarbejdere, handler uddannelse i feedback nemlig om at investere i de ansatte. Udgangspunktet for den profit en sund feedbackkultur vil skabe, er altså relateret til de effekter, det har på de ansatte.
Umotiverede medarbejdere koster klejner
Som det kan læses i artiklen omhandlende motivation, er feedback essentielt for at skabe motivation hos medarbejdere. Faktisk mener Hackman & Oldham, at uden feedback kan motivation slet ikke eksistere. Men er det virkelig så slemt, hvis de ansatte ikke altid føler sig helt motiverede? De møder jo stadig ind og arbejder 9-16?
En Gallup-undersøgelse viser, at manglende motivation og mistrivsel koster USA mellem 450-550 milliarder dollars. 450-550 milliarder dollars! Penge der går tabt pga. manglende produktivitet, som skyldes at de ansatte er umotiverede. Det er et ubegribeligt højt beløb, men jeg tror, de fleste kan nikke genkendende til den effekt det har på ens arbejdsindsats, hvis man generelt ikke er motiveret på sit arbejde. Frokostpausen bliver længere, sociale medier får lidt for meget opmærksomhed, der føres for mange ikke-relevante samtaler med dine andre umotiverede kollegaer osv.
Ingen feedback? Farvel og tak
Umotiverede medarbejdere er ikke kun uproduktive, men den manglende feedback resulterer også i, at ansatte hurtigere skifter job – hvilket igen koster på bundlinjen. Faktisk viser det sig at andelen af medarbejdere, der hurtigt skifter job er 14.9% lavere i virksomheder, der benytter jævnlig medarbejderfeedback.
Der er store udgifter forbundet med høj medarbejderudskiftning. Et jobopslag skal udarbejdes, kandidater skal interviewes, andre medarbejdere skal arbejde ekstra timer til den nye stilling er besat, og herefter skal den nye medarbejder oplæres. Josh Bersin fra Deloitte antaster, at det koster svarende til 1.5-2.0x den nye medarbejders årsløn at miste en medarbejder. Alt i alt er det altså en dyr affære at miste medarbejdere, og feedback øger chancen for at de bliver - så hvorfor ikke invester i feedback?
Lad os nu fokusere på det positive!
Som det fremgår af ovenstående kan manglende feedback have betydelige negative konsekvenser for medarbejderes produktivitet, motivation og trivsel. Men nu skal alt ikke være så negativt. For en sund feedbackkultur medfører også en række positive konsekvenser, som alle virksomheder ønsker.
Lær om: autentisk ledelse og fokuser på det positive
Innovative medarbejdere? Ja tak!
I dag overlever de fleste virksomheder på at være innovative. De skal være innovative, omstillingsparate og agile for at konkurrere med andre virksomheder. Men hvordan kan en virksomhed være innovativ og agil, hvis medarbejderne ikke er det? Hvis medarbejderen aldrig modtager feedback, er der en god chance for, at vedkommende vil blive ved med at gøre det, de altid har gjort. For det fungerer tilsyneladende. Men måske ikke?
Hvis man ønsker medarbejdere, der er innovative og kreative, er feedback en nødvendighed. En undersøgelse af Officevibe viser, at 92% mener, at konstruktiv feedback er et effektivt redskab til at øge præstation. Ved at blive anerkendt for det, som der gøres godt, og få påpeget ting der kan forbedres kan den ansatte udvikle sig selv og sine evner, hvilket fordrer produktivitet, innovation og kreativitet. Og som nævnt fører feedback til bedre trivsel og motivation. Undersøgelser viser, at medarbejder der trives er 3x mere kreative end medarbejdere, der ikke trives.
Konklusion: Feedback kan ses på bundlinjen
Hvis du som virksomhed ønsker motiverede medarbejdere, der ikke forlader din virksomhed og samtidig byder ind med innovative og kreative løsninger – så er feedback vejen frem. Disse ting tilsammen vil nemlig kunne ses på bundlinjen, fordi medarbejdernes effektivitet forhøjes, omkostninger til nye ansættelser falder og indtjening kan øges på baggrund af innovative løsninger. Alt i alt må konklusionen være, at feedback ikke kun er en fordel for medarbejdernes ve og vel på arbejdspladsen, men er mindst lige så relevant for virksomhedens mål om vækst og profit.
En anden måde hvorpå medarbejderen kan øge sin arbejdsindsats, er ved at øge troen på sig selv. Hvordan dette kan gøres, får du svaret på i denne artikel.